فروش ملکه کارنیکا
آموزش

روش گرفتن بچه زنبور عسل از روی درخت

برای گرفتن بچه که روی درخت نشسته است, اگر شاخه پایین باشد باید کندوی خالی را زیر شاخه نگه داشته و شاخه را محکم به داخل کندو تکان دهید و سپس همین کندو را به مدت دو ساعت زیر همان شاخه گذاشته تا سایر زنبورهای متعلق به این بچه کندو که بیرون پرواز می کند به آنها ملحق شوند. سپس کندو را به محل مناسبی انتقال می دهید.

در صورتی که دسترسی به شاخه ای که زنبورها روی آنند نباشد باید یک عدد شان آغشته به عسل را به چوب بلند بسته و آن را روی خوشه بگذاریم. به محض جمع شدن زنبورها روی آن, آن را به داخل کندو تکان می دهیم. این عمل را تکرار می کنیم تا کل جمعیت به داخل کندو تکان داده و یا ریخته شود.

البته با استفاده از نردبان هم می توانید شاخه را بریده و یا زنبورهای آن را داخل کیسه یا گونی ریخته سپس داخل کندو بتکانید.

توصیه :

با توجه به اینکه یک کلنی بچه, قبل از ترک کندو کیسه های عسلی خود را پر از عسل می نمایند, توصیه می شود که از هرگونه تغذیه مصنوعی تا 2 روز خودداری فرمایید زیرا  تغذیه بچه کندو بلافاصله پس از گرفتن به فرار آن می انجامد.

با توجه به اینکه هیچ تضمینی برای ماندن بچه کندو در کندو وجود ندارد و گاه باعث فرار آنها می گردد, توصیه می شود بعد از گرفتن هر بچه کندو یک قاب تخم لارو جوان کمتر از 3 روز به عنوان ترمز کندو به کندوی بچه بدهید. انجام این کار مانع فرار بچه کندو می گردد.

بچه کندو بعد از مستقر شدن در کندو تمایل زیادی به موم بافی دارد. توصیه می شود ورقه های آج دار موم به اندازه کافی در اختیار آنها قرار دهید.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید .ببخشید میشه زنبور وحشی را همراه با کندی که سر درخت دارند را مستقیم وارد کندو کنیم که بمانند و فرار نکنن ؟ یا به محضی که نزدیک شدیم آنها فرار میکنن

  2. :من دیشب یک زنبور از داخل شکاف دیوار در آوردم و امروز فرار کرد

  3. سلام من روی درخت زنبور دارم عسل درست کردن میشه ان ها را به کندو منتقل کنم

  4. سلام
    طاعات شما قبول درگاه حق
    چند روزه که داخل حیاط خونمون روی درخت توت زنبور جمع شدن.با سرچ کردن از اینترنت فهمیدم زنبور عسل وحشی هستند.
    میشه راهنمایی کنید چگور میتونم اونا رو به کندو منتقل کنم؟چون زنبورای وحشی مهاجرت می کنندعچیکار کنم که داخل کندو بمونند؟
    و اگه موندند ظرف چه مدت عسل تولید میکنند و عسلو کی باید برداشت کرد؟
    منتظر پاسخگویی شما هستم.

  5. با سلام وخسته نباشید بنده خوزستانیم و سالی چند کیلو عسل وحشی از کوه و درخت جمع میکنم همونطور که گفتید زنبورای اینجا وحشی و کوچیک هستند اما چند روزه توی یه سوراخ تو زمین زنبور های بزرگ مخصوص کندو دیدم فکر کنم از یه کندو فرار کرده میخوام ببینم چطور میتونم اونو توی کندو کنم در ضمن چطور زمین رو بکنن که زنبورا نرن ونمیرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *