فروش ملکه کارنیکا
آموزش

کندوی زنبور عسل دو ملکه ای

در مدیریت کلنی های زنبور عسل روش های مختلفی جهت افزایش جمعیت کلنی ها خصوصا برای دوره جریان شهد طبیعت اعمال می گردد. یکی از این روش ها ایجاد کلنی هایی با بیش از یک ملکه است که بتواند در مدت کوتاهی جمعیت کلنی را تا حد ممکن افزایش دهد که یکی از این روش ها تشکیل کندوی دو ملکه ای می باشد.

روش تشکیل کندوی دو ملکه ای به شرح زیر می باشد:

1 . حدود 4 الی 6 هفته قبل از جریان شهد یک کندوی قوی انتخاب می کنیم. سپس نیمی از جمعیت کلنی بدون ملکه به یک طبقه که از قبل آماده کرده ایم انتقال می دهیم.

2 . ملکه کندو را در کندوی خود یعنی طبقه پایین, باقی گذاشته و روی کندو یک طبقه با شان های خالی و عسل اضافه می نماییم.

3 . روی این طبقه یعنی طبقه دوم, یک توری دو لایه با سوراخ های ریز قرار می دهیم.

4 . نیمی از جمعیت کندو را که قبلا برداشته و در طبقه جداگانه گذاشته ایم, این طبقه را روی توری دو لایه یعنی طبقه سوم  قرار می دهیم.

5 . یک سوراخ پرواز جدید برای این جمعیت یعنی در طبقه سوم, ایجاد کرده و یک ملکه جوان به آن معرفی می نماییم.

6 . ممکن است زنبورهای پروازی کندوی جدید به کندوی مادر باز گردند در این صورت بعد از دو روز مقداری زنبور از کلنی های قوی برداشته و به آن اضافه می کنیم.

7 . در صورت کمبود ذخیره غذایی, هر دو کلنی را تغذیه می کنیم.

به تدریج جمعیت کلنی افزایش یافته و باید فضای لازم را با اضافه کردن طبقه برای آنها فراهم نمود.

هنگامی که جریان شهد شروع می شود باید دو کندو باهم ادغام شوند. برای این کار توری دو لایه را برداشته و به جای آن یک ورقه روزنامه که تعدادی سوراخ ریز دارد قرار می دهیم. بعد از چند روز دو کندو یکی شده و ملکه جدید, ملکه قدیمی را کشته و فعالیت خود را شروع خواهد نمود.

مهمترین مزیت کندوهای دو ملکه ای این است که مقدار عسل تولیدی آن بیشتر از کندوی یک ملکه ای است و نه تنها محصول کندو را افزایش می دهد بلکه یکی از راه های قابل قبول برای جلوگیری از بچه دادن کلنی می باشد.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

‫14 دیدگاه ها

  1. بیشتر اوقات در منزل نیستم زنبور بچه میده متوجه پمشوم

  2. سلام میشه این کندو دو ملکه رو بهتر توضیح بدید یا با رسم شکل توضیح بدید ممنون میشم

  3. سلام ،من ساكن اهواز هستم و در يك منطقه ى كامل سرسبز زندگى ميكنم…حياط بزرگى داريم…ميخواستم كار زنبوردارى رو آغاز كنم…سوال اول: در اهواز با وجود گرما امكان اين كار وجود دارد؟؟؟ سوال دوم: اگر پاسخ سوال اول مثبت است، چقدر شروع اين كار برايم هزينه دربر خواهد داشت تا به سود دهى مورد قبولى برسم؟؟؟سوال سوم: از چه تعداد كندو بايد شروع به كار كرد و نوع ان را بگوييد؟؟؟ با تشكر از سايت خوب شما…لطفا به ايميل بنده نيز پاسخ را بفرستيد…

  4. سلام من اگه بخوام با کمترین هزینه یک ملکه و یک کندو بخرم چقدر د میاد ملاحی هستم

  5. سلام با تشکر از مطلب اموزنده شما من این روش رو امتحان کردم اما بزرگترین مشکلی که با ان مواجه شدم برگشت شدید زنبورا به کندوی اولی بود چون دریچه پروازهر دو کندو در یک مسیر است و همیشه زنبورهای بالای به کندوی پاینی میروند وکندوی بالی کم جمعیت می شود واگر به ان زنبور اضافه کنیم باز هم زنبورهای کار گربه کندوی اصلی رفته وفقط زنبورهای پرستار و زنبورهای غیر پروازی در کندوی بالاباقی می مانندلطفا مرا راهنمایی کنید

    1. همانگونه که گفته شده باید دوباره از پایین زنبورها را به بالا انتقال دهیم. خود بنده تجربه ندارم اما شما باید از شانهایی زنبور انتقال دهید که زنبورهای تازه متولد شده روی آنها قرار دارند تا قادر به پرواز برگشت نباشند

  6. سلام
    با تشكر از توضيحات شما خواستم بدانم چرا ملكه كهنه كشته ميشود در حالي كه با مرگ 1ملكه دوباره به سيستم سابق برميگرديم بهتر نيست كار ادغام تا پايان جريان شهد به تاخير افتد؟
    چون ديده شده (البته به ندرت) در يك كندو 2ملكه نيز با هم ميمانند تا بالاخره يك ملكه حذف شود ولي در دراز مدت نه ي4تا6هفته.
    ضمنا اگر امكان دارد جواب را ايميل نماييد
    من رشته مكاترونيك (مكانيك الكترونيك) را در مقظع كارشناسي ارشد به پايان رسانده و به تدريس مشغولم .البته به اين شغل نيز بصورت مبتدي مشغول مي باشم و بسيار خوشحال مي شوم اگر دوستاني كه از نياز هاي صنعتي اين حرفه اظلاع دارند مرا راهنمايي كنند تا در طراحي و ساخت و حتي مهندسي معكوس مشابه خارجي اين نياز ها كمكي كوچك در اين زمينه كرده باشم. با تشكر

    1. سلام
      به نظر بنده هم درست این است که ادغام تا پایان جریان شهد ادامه داشته باشند
      بسیار خوشحالم که به ما افتخار داده اید و در وب سایت ما حضور پیدا کرده اید
      منتظر نظرات سازنده شما هستیم

  7. با سلام. اگه به این سوال پاسخ دهید میفهمم که مطاب بال از خودتان است و از جای دیگری کپی پیس نکرده و زنبوردار قابلی هستید و میشود به محصولاتتان اعتماد کرد. و اما سوال : « چرا عملکرد کندوی دو ملکه ای بالاتر از عملکرد دو کندوی جداگانه است؟ مثلا اگر دو کندو به طور جداگانه هر کدام 15 کیلو عسل و در مجموع 30 کیلو عسل بدهن ، یک کندو با سیستم دو ملکه بیش از 30 کیلو محصول میدهد؟ »

    1. سلام
      نویسنده مطلب من نیستم بلکه جناب دکتر مرتضی علی آقایی نراقی هستند
      در زمان وفور شهد در طبیعت اگر دو ملکه تخمگذار وجود داشته باشد جمعیت بیشتر از سیستم یک ملکه ای می شود پس چراکننده ها بیشتر و محصول هم بیشتر است در حالی که زنبورهای پرستار در کندوی دو ملکه ای تقریبا همان تعدادی هستند که در یک ملکه ای پرستاری می کنند و دلیل این مسئله, به اشتراک گذاشتن هزینه هایی مثل تامین دمای مناسب می باشد.
      لطفا اگر تعریف بهتری دارید ارائه دهید تا ما هم یاد بگیریم
      ممنون از حسن توجه شما 🙂

    2. بله و موضوع فقط وزن و حجم عسلی نیست که تولید میشه بلکه کیفیت عسل مهمه در واقع طبیعت کار خودشو میکنه و ملکه قوی تر باقی میمونه و ضعیف میمیره شما با اینکار به اسلاح نژاد زنبورت کمک میکنی نسل قوی تره ادامه پیدا میکنه چیزی که تو طبیعت به ندرت و سرعت کمتر اتفاق میوفته
      ببخشید فضولی کردم استاد

  8. سلام.خیلی خوب بود،این روش برام تازگی داشت،من دوروش دیگه روتوسایتهاخوندم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *