فروش ملکه کارنیکا
آموزش

موم زنبور عسل

موم ماده ای است که به وسیله سه جفت از چهار جفت غده های زیر شکمی زنبورهای کارگر در سنین 13 تا 18 روزگی پس از تولد, ترشح می گردد. ترشح موم توسط غده مومی به علت تغذیه از مواد قندی و هضم و جذب آنها صورت می گیرد.

موم در ابتدای ترشح از غدد مومی به صورت مایع بوده و در پاکت ها و یا محفظه های کوچک طرفین غدد قرار گرفته و در مجاورت هوا سرد شده و به صورت فلس یا پولک در می آیند. پولک های مومی به وسیله پاهای عقبی زنبور کارگر به طرف قطعات دهانی منتقل شده که با حرکات مختلف پاهای جلویی و قطعات دهانی و همچنین اضافه کردن مقداری بزاق دهان به موم, آن را فرم داده و برای ساختن سلول یا لانه خود به سطح شان می چسباند.

از موارد دیگر استفاده از موم, سرپوش سازی سلول های شان های عسل است که زنبور با یک لایه نازک موم یا پولک درب سلول های عسل را می پوشاند. همچنین برای پوشاندن سر سلول های نوزادان در مرحله شفیرگی از مخلوط موم و گرده گل استفاده می کند به طوری که هوا بتواند از آنها عبور کند و اکسیژن لازم برای پرورش لاروها فراهم نماید. سرپوش های شان های عسل که منحصرا از موم درست می شوند, غیر قابل نفوذ بوده و هوا نمی تواند از آنها عبور کند.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا