فروش ملکه کارنیکا
آموزش

مراحل استخراج عسل از شان

استخراج عسل از شان طی دو مرحله انجام می شود:

مرحله اول: درپوش برداری یعنی پولک تراشی, شان های عسل است. برای این کار از کاردهای مخصوصی که به وسیله آب داغ, بخار یا نیروی الکتریسته کار می کند و همچنین چنگال های مخصوص پولک تراش دستی و برقی می توان استفاده نمود.

این کاردها باید کاملا تمیز و تیز باشند و در موقع درپوش برداری حرارت کافی داشته باشند تا باعث سهولت در کار و مانع آسیب رساندن به شان های عسل گردد. برای این کار از چنگال های مخصوص که بدین منظور ساخته شده است می توان استفاده نمود.

وسایل فوق از قدیم مرسوم بوده و در حال حاضر نیز استفاده می شود. انواع ماشین های اتوماتیک مخصوص درپوش برداری هم ساخته شده و به بازار عرضه شده اند. این ماشین ها در ایران وجود ندارد ولی در کشورهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرند.

مرحله دوم: در این مرحله عسل از شان های درپوش برداری شده, استخراج می شود. برای این کار شان ها را در دستگاه عسل گیری که به آن اکستراکتور می گویند, قرار می دهند. این دستگاه دارای مخزن استوانه ایست که در داخل آن زنبیل مخصوصی حول محور عمودی می چرخد.

با به چرخش در آمدن این زنبیل, عسل توسط نیروی گریز از مرکز از سلول های شان به خارج پرتاب و به دیواره اکستراکتور پاشیده می شود و به تدریج در ته آن جمع می گردد و از شیر آن خارج می شود. این دستگاه که در سال 1865 میلادی توسط هروسکا در اتریش اختراع گردید توانست عسل را از قاب ها به کمک نیروی گریز از مرکز استخراج کند.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا