فروش ملکه کارنیکا
آموزش

قیمت عسل و زمان مناسب برای فروش آن

مهم ترین مسئله ای که امروزه اکثر زنبورداران کشورمان با آنها مواجه هستند فروش عسل تولیدی آنهاست که به علت نبودن مراکز مخصوص جهت این کار مجبورند محصول خود را به هر طریق ممکن به فروش برسانند. البته زنبورداران کوچک در این مورد اصلا با مشکل مواجه نیستند و می توانند عسل تولیدی خود را به طریق مختلف به فروش برسانند. ولی زنبورداران حرفه ای و بزرگ که میزان تولیدی آنها خیلی زیاد است باید به فکر فروش آن در بازار باشند.

در بعضی از شهرستانها شرکت تعاونی زنبورداران, عسل زنبورداران تحت پوشش خود را خریداری نموده و پس از بسته بندی تحت نام خود با قیمت مناسب به فروش می رسانند که این مسئله باید عمومیت پیدا کند.

زنبورداران کشورمان عاشق به کار زنبورداری هستند اما باید از آنها به نحو احسن حمایت شود تا آنان را در امر تولید دلگرم نگه دارد. اتحادیه های زنبورداری اگر حمایت شوند می تواند علاوه بر تامین نیازمندی های زنبورداران مراکز خوبی جهت خرید عسل آنان و توزیع آن با نرخ عادلانه در سطح کشور باشند.

اصولا باید مرکزی در کشور وجود داشته باشد تا کلیه اخبار و اطلاعات مربوط به خرید و فروش عسل و همچنین قیمت گذاری آن توسط آن مراکز به کلیه تولید و توزیع کنندگان, فروشندگان و از همه مهم تر به صادرکنندگان این محصول غذایی مفید منعکس شود و مصرف کننده هم بتواند به راحتی عسل مورد نیاز خود را فراهم سازد. انجام چنین کاری فقط و فقط با به کار گرفتن صاحب نظران, متخصصین زنبورداری خصوصا پیشکسوتان این صنعت که سال های سال تجربه های زیادی در این مورد کسب نموده اند و با حمایت های لازم از آنها می تواند تحقق پذیرد.

بدیهی است قیمت عسل متناسب با هزینه ها, شرایط اقتصادی و تورم نسبی قیمت ها در بازار تعیین می شود, ولی با توجه به کیفیت عسل که ممکن است درجات متفاوتی داشته باشد ممکن است قیمت عسل تا حدودی متفاوت باشد. همچنین عوامل دیگری از قبیل نوع بسته بندی, میزان عرضه و تقاضا, واردات و صادرات نیز در تعیین قیمت عسل موثر می باشند. ضمنا تولیدکننده ای که عسل بسته یندی شده را به فروشگاه ها و سوپر مارکت ها عرضه می کند باید هزینه های حمل و نقل را به قیمت عسل اضافه نماید.

با توجه به اینکه عسل کالایی است که می توان در انبار و در شرایط مناسب برای مدت طولانی نگهداری شود, پس تولیدکنندگان می توانند کالای خود را تا حصول قیمت مناسب, نگهداری کرده و یا نسبت به صدور آن به بازارهای خارجی اقدام نمایند.

برای بسته بندی نمودن عسل بهترین ظروف بسته بندی, قوطی شیشه ای 250 گرمی و 500 گرمی و یک کیلو گرمی به اشکال مختلف می باشد. اشکال مختلف قوطی شیشه ای می تواند مصرف کننده عسل را به خود جلب نماید و امکان انتخاب میزان مصرف آن را فراهم سازد. از آنجایی که قوطی و بطری شیشه ای در کشورمان تولید می شود و مواد اولیه آنها نیز ارزان و در دسترس است لذا پیشنهاد می گردد که برای بسته بندی عسل و نیل به خود کفایی از قوطی شیشه ای استفاده گردد.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

‫4 دیدگاه ها

  1. باسلام.میخواستم درباره ملکه کارنیکابرام توضیح بیشتری بدی که خصوصیاتش .کاراییش چی هست .ایامن که دراستان ایلام هستم الان میتوانم این نوع ملکه رو سفارش بدم .یه سوال .شما ژله رویال بابره موم خریداری میکنید .الان قیمت هرکیلو چقد هست

    1. مجددا سلام.من زنبورام بسیارنیش زن هستن ایاروشی برای اروم کردنشان سراغ داری ممنون میشم راهنمایی کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *