فروش ملکه کارنیکا
آموزش

سیستم کندوی زنبور عسل با کفه ی باز

در این سیستم, کندوهای چوبی و حتی فومی, به صورت کامل و مخصوصا از زاویه زیر درب بالایی کندو, عایق بندی شده اند, ولی کفه ی کندو کاملا باز است و فقط با توری پوشیده شده است.

تئوری مسئله بسیار ساده است. اگر شما دود سیگاری را در یک لیوان برعکس شده بدمید, دقیقا حرکت هوای گرم را خواهید دید و مشاهده می کنید که دود سیگار در قسمت بالای لیوان ( ته لیوان ) قرار می گیرد که با یک حرکت آرام از لیوان خارج می شود. با این کار پی می بریم که اگر هوایی از قسمت بالایی و زیر درب کندو خارج نگردد, هوای گرم در داخل فضای بدنه که همان طبق می باشد, جمع می شود و زنبورها قادرند با جنب و جوش و حرکت, هوای گرم بالایی را به پایین فشار دهند و مجددا از قسمت پایین کندو هوای تازه دریافت نمایند.

فواید استفاده از سیستم کندوی کفه باز:

1 – کنترل کنه واروآ از طریق رفتار بهداشتی و طبیعی زنبورهای عسل, یعنی تکان های شدیدی که زنبورها در حالت داشتن این پارازیت به بدن خود می دهند. مخصوصا نژاد کارنیکا که به این منظور اصلاح نژاد شده است و قادر است با دور سازی کنه واروآ از بدن خود و البته با استفاده از سیستم کندوهای کفه باز تا 40 درصد کنه واروآ را کاهش دهند زیرا در این سیستم پارازیت ها کاملا از کلنی جدا شده و به زمین سقوط می کنند.

2 – تشخیص آسان ریزش پارازیت واروآ به منظور مشخص نمودن مقدار داروی مصرفی, با پهن کردن یک ورقه ی روغنی در زیر کندو, بدون باز کردن درب آن.

3 – کنترل و جلوگیری از بیماری نوزمای زنبور عسل به علت تهویه ی طبیعی رطوبت داخل کندو.

4 – ریش نبستن کلنی به علت گرم نشدن کاذب داخل کندو در زمان تابش آفتاب.

5 – آرامش زنبورها و جلوگیری از شوک دمایی در هنگام باز کردن درب کندو, به دلیل متناسب بودن دمای داخل کندو با محیط بیرون کندو.

6- بازدید آسان کلنی از قسمت زیر کندوها به منظور کنترل سریع و سطحی برای شاخون تراشی, بدون باز کردن درب بالایی کندو به علت سه تکه بودن کندو ( درب کندو – طبق – کفه ی کندو ).

7 – جلوگیری از خفه شدن کلنی در حالت جابجایی و کوچ های طولانی, به شکلی که زنبوردار قادر است که دریچه پرواز کندوها را در شب قبل از مهاجرت کاملا بسته و فردای آن روز حتی در هنگام ظهر مناطق گرمسیری کندوها را جابجا کند بدون اینکه نگران تلفات خفگی کلنی ها باشد.

8 – جلوگیری از پرواز زنبورها به بیرون از کندو در زمانی که منطقه سمپاشی می شود, حتی به مدت سه الی چهار روز بدون اینکه مشکلی پیش آید. البته حتما مقداری آب در شربت خوری ها ریخته شود.

9 – سالم ماندن قسمت های مختلف کندو به علت جمع نشدن رطوبت در داخل کندو.

10 – کپک نزدن شان های خالی از زنبور در فصل زمستان.

11 – کنترل و جلوگیری از رشد شدید شپشک زنبور عسل به علت استفاده از پلاستیک به جای پارچه یا امثال آن بر روی شان ها.

کفه ی باز برای کندوچه ی جفتگیری ملکه
کفه ی باز برای کندوچه ی جفتگیری ملکه

مشکلات و معایب استفاده از سیستم کندوی کفه باز:

1 – در حالت کوچ و جابجایی باید حتما قطعات کندو را که شامل درب, بدنه و کف کندو می باشد, به وسیله یک کمربند مخصوص که در بازار به فراوانی و با قیمت ناچیز پیدا می شود با ایمنی کامل ببندیم. لازم به ذکر است که از این کمربندها را می توان چندین سال استفاده کرد.

2 – در این سیستم استفاده از داروهای دودزا بازدهی کاملی ندارند.

3 – برای تغذیه حتما باید از شربت خوری کتابی که حجم یک قاب را اشغال می کنند استفاده شود, چون فضای زیر درب بالایی کندو با فوم و پلاستیک پوشیده شده است.

نکات مهم در مورد ساخت و اجرای سیستم کندوی کفه باز:

1 – به هیچ وجه نباید سوراخ تهویه یا شکاف ریزی در بدنه کندو یا همان طبق و یا روی درب کندو باقی گذاشت.

2 – از پلاستیک ضخیم برای پوشاندن روی شان ها استفاده شود تا به هیچ وجه هوایی از زیر درب کندو خارج نگردد.

3 – در صورتی که زنبورها با بره موم توری کف کندو را گرفتند به این معنی است که هوای کندو از زیر درب یا اطراف دیواره های بدنه خارج می شود و عایق کاری انجام شده ناقص می باشد.

4 – ایجاد 1 سانتیمتر فضای خالی مابین سطح بالایی شانه ها و سطح فوم داخل درب کندو در حالت بسته بودن درب الزامیست, زیرا زنبورها برای رفت و آمد مابین شان ها از سمت بالا به ایجاد فضا در بالای شان ها خواهند پرداخت و چنانچه فضایی در کار نباشد, ارتباط شان ها با هم از بالا قطع خواهد شد و مخصوصا در زمستان گذرانی باعث تلفات خواهد گردید.

5 – استفاده از هر نوع توری فلزی یا غیرفلزی برای کف کندو مانعی ندارد. در کشور آلمان از جنس توری گالوانیزه استفاده می شود.

6 – ایجاد فضایی برابر ۸ تا ۱۰سانتیمتر مابین انتهای شان های آویزان شده در داخل طبقه اول تا سطح توری کف کندو پیشنهاد می شود, چون در این صورت از تله ی پارازیت گیر واروآی ( کنه واروآ ) طبیعی برخوردار خواهیم شد. به این معنی که با ایجاد این فضا, زنبورها در فصل موم بافی با ایجاد سلول های نر, باعث جذب کنه ها به داخل این سلول ها خواهند شد و ما می توانیم با بازید از کف کندو و استفاده از یک کاردک زنبورداری, بدون اینکه درب کندو را باز کنیم, با تراشیدن این سلول های نر که سربسته شده اند تا 50 درصد از کنه ها را بدون استفاده از دارو از بین ببریم.

{ رحمان رحمانی پرست }

یک دیدگاه

  1. من هم یک نمونه از همین کندمهای کف توری رو هم ساختم و هم تو بازار دیدم..در کل زنبور داخل کندوها راحت هستن و در شرایط مناسب و یکسان از رشد بهتری برخوردار خواهند بود.. در این کندوها از کپک و رطوبت خبری نیست.. در حال حاضر دو نمونه از این کندوها در یازار ایران برای فروش هست …یک نمونه ان معروف به کندوی کف باز سه تکه میباشد که از یک درب و زیره توری دار و یک طبقه استاندارد ساخته شده و نمونه دیگر ان همین کندوهای معمولی است با این فرق که کف ان توری بوده و ارتفاع کندو از داخل تا لبه ان 7 تا 10 سانت بیشتر ماز کندوی معمولی میباشد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *