روش جمع آوری دانه گرده گل از کندو

زمان مطالعه 2 دقیقه
تله گرده یا گرده گیر

برای جمع آوری گرده گل از کندوهای زنبور عسل معمولا از تله های گرده گیر استفاده می شود. این تله ها از لحاظ برخی ظواهر طرح با هم فرق دارند اما همه مدل های آن دارای صفحه فلزی, پلاستیک یا مقوایی بوده که دارای تعداد زیادی سوراخ به قطر 4.7 میلی متر می باشند, به طوری که زنبوران به سختی می توانند از آن عبور کنند.

این تله ها باید طوری روی مدخل ورودی کندو نصب شود که زنبوران هیچ راه ورودی غیر از صفحه سوراخ دار به داخل کندو نداشته باشند. مقداری از دانه های گرده که به وسیله زنبوران به کندو آورده می شود به وسیله گرده گیر از پای آنان جدا شده و از طریق صفحه سوراخ دار دیگری به داخل جعبه ای که جهت جمع آوری دانه های گرده در نظر گرفته شده است و دور از دسترس زنبورهاست, می ریزد و می توان به راحتی و بدون هیچ گونه مزاحمت برای زنبورها آن را برداشت و برای نگهداری خشک یا منجمد کرد.

باید توجه داشت که نصب تله گرده گیر روی کندوها باید هنگامی انجام شود که گیاهان گرده زا در منطقه پرواز کندوها فراوان باشد و هر کلنی بتواند حداقل روزانه 100 گرم گرده جمع آوری نماید. استفاده از گرده گیر در دوره اصلی تولید عسل مجاز نبوده و توصیه نمی گردد.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *