فروش ملکه کارنیکا
آموزش

دانلود فیلم کندوهای کفه باز در زمستان

یکی از نوآوری های اخیر زنبور داری در کشور عزیزمان, کندوهای کفه باز می باشد که کم کم شاهد افزایش استقبال زنبور دارهای حرفه ای از این تکنولوژی مفید هستیم. اما به هر حال تا مرحله ی همگانی شدن استفاده از این نوع کندوها زمان زیادی باقی مانده است.

یکی از بزرگترین عواملی که باعث ترس استفاده از این نوع کندوها شده, این است که زنبورداران محترم نمی توانند باور کنند که یک کندوی کف باز چگونه می تواند در برابر سرما و باد, زنبورهای خود را حفظ کند چرا که این زنبورداران تجربه این را داشته اند که بسیاری از کندوهایشان علی رغم زمستانه شدن, باز هم تلف شده است, چه برسد به این که کف آنها باز باشد.

تئوری ساده ای که محققین برای استفاده از کندوهای کفه باز بیان می کنند این است که اگر یک ظرف سر بسته مانند لیوان را وارونه کنیم و درون آن را با دود پر کنیم و بعد به دیواره های آن هوا بدمیم مشاهده خواهید کرد که دود در درون ظرف ساکن خواهد ماند که دلیل این امر جابجا نشدن عمودی جریان هوا درون لیوان می باشد. پس در صورتی که کندوهای زنبور عسل هم دارای کف باز باشند اما از بالا هیچ درز و شکافی نداشته باشند که هوا از آن خارج شود, بدون شک سرما هیچ آسیبی به کلنی زنبورها نخواهد رساند.

در فیلمی که برای شما قرار داده ایم مشاهده خواهید کرد که علی رغم دمای زیر صفر محیط بیرون کندو, دمای داخل کندوهای کف باز حدود 27 درجه سانتی گراد می باشد و عجیب تر این که سوراخ های بالایی این کندو ها هم باز می باشند.

{ رحمان رحمانی پرست }

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    ما در غرب کشور و در منطقه گرمسیر هستیم تعداد 20 کندو دارم میخواهم از کندوی کفه باز استفاده کنم.امکانش هست که نحوه ساخت این نوع کندوها را بفرمایید .البته اگه زحمتی نیست با جزییات بفرمایید.ضمنا بفرمایید دامنه دمایی کاربرد این نوع کندوها در چه محدوده ای است،آیا برای دماهای بالا تا حدود 40 – 50 درجه قابل استفاده هستند؟چون کندوها را برای زمستان گذرانی به نفت شهر میبرم و تا مناسب شدن هوا و شروع شهد در مناطق خنک تر اونجا نگهداری میکنم.

    1. سلام
      نحوه ساختش اصلا جزئیات مهمی نداره. همین که کف کندو باز باشه و از توری کالوانیزه ای استفاده کنیم که زنبور قادر به رد شدن از اون نباشه کافیه. لینک زیر رو مطالعه فرمایید.
      https://iranbee.com/?s=کفه
      دامنه دمایی این نوع کندو هم با توضیح اینکه هر جایی که زنبور به صورت وحشی بتواند زندگی کند پس در کندوی کفه باز هم می تواند کامل می شود
      بهترین راه اینه که شما یک یا دو کندوی کهنه که سال های آخر استفادشون هست از کف به اندازه کف دست یا بیشتر سوراخ کنید و طی چند سال امتحان فرمایید و بعد در صورت موفقیت آمیز بودن گسترش دهید
      موفق باشید

  2. ممنون از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید من زنبور دار نیستم ولی تعداد 4 عدد کندوی زنبور عسل خریدم و بعد از تدریس در دانشگاه و رهایی از خستگی کار روزانه تازه سرغ ملکه خوشگل کندوی می روم و از نظم تلاش زیبایی چیدمان اجزا و در پایان از عسل بکر لذت می برم

    1. سلام
      خوشحالم و مطمئنم روز به روز بیشتر لذت خواهید برد چون این کار را برای درآمد انجام نمی دهید
      اگر کمکی لازم بود ما در خدمت شما هستیم
      موفق باشید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *