فروش ملکه کارنیکا
آموزش

جلوگیری از بچه دادن کندوی زنبور عسل

به ندرت می توان به طور کامل جلوی بچه دادن کندوی زنبور عسل را گرفت اما با روش های سنجیده می توان آن را تا سطح قابل قبولی کاهش داد.

برای جلوگیری از بچه دادن کندوی زنبور عسل باید به فکر ملکه جوان برای کندوها باشیم و فضای کافی در اختیار جمعیت کندو قرار دهیم. این تدابیر مسئله را تخفیف خواهد داد اما آن را حل نخواهد کرد.

باید علائمی که نشان دهد کندو در تدارک بچه دادن است تشخیص داد. یکی از این علائم پر شدن کندو از زنبور است. وقتی درب کندو را باز می کنید ممکن است به تعداد زیاد از داخل کندو به سطح شان ها بالا بیایند, در این صورت می توان به کندو طبقه یا چند شان خالی یا عسل دار اضافه نمود و در صورت وجود شهد و یا تغذیه مصنوعی می توانید از برگه موم هم استفاده کنید.

از کارهای دیگر جلوگیری از بچه دادن خراب کردن سلول های ملکه یا شاخون تراشی است. وقتی تعداد زیادی سلول ملکه در کندو می بیند باید فورا آنها را خراب کنید. ابتدا مطمئن شوید که کندو ملکه دارد یا نه. اگر حضور دارد تمام سلول های ملکه را پیدا نموده و خراب نمایید.

طبقه دادن کندو هم ممکن است مانع فرار بچه کندو گردد اما تدابیر موثر امکان موفقیت را بیشتر می کند. مثلا می توانید از کلنی یک بچه مصنوعی بگیرید. اگر زنبورها کندو را ترک کنند دیگر چندان کاری برای جمعیت نمی توان انجام داد.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام از یه کندو 9 قابه در نیمه اسفند در مازندران میشه بچه مصنوعی گرفت

    1. در صورت وجود زنبورهای نر پروازی و بلوغ یافته بله میتوانید

  2. ممنون خیلی سایت جالب و پر محتوایی دارین من مشهدم راهم دوره وگرنه خرید داشتم

  3. با سلام و ممنون از سایت مفیدتون
    برای تقسیم کندوهای 10 قاب به سه کندوی 3 قابه مجزا بهترین فصل چه زمانی میباشد و آیا انجام این کار در خرداد ماه مناسب است؟
    اگر امکان دارد در رابطه با تقسیم کندو بیشتر توضیح دهید .ممنون

  4. مطالب خوب ومفید هستند.من یک کندوروکف باز کردم بااینکه حرفه ای این کارروانجام ندادم: کلونی مثل بقیه کلونی هاست. خواستم فیلم کندوی کف بازرودانلودکنم اماباموبایل نمیشه: اگه میشه به ایمیلم برام ارسال کنید.تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *