فروش ملکه کارنیکا
آموزش

تقویت کلنی زنبور عسل با برداشت کامل تخم ها و لارو ها

آیا اگر تمامی شانه های حاوی لارو و تخم سربسته زنبورها را از داخل کلنی آنها بیرون بکشیم, باعث ضعیف شدن آنها نمی شویم؟

چرا زنبورهای عسل, میلیون ها سال به صورت طبیعی با مشکلات و بیماری های کمتری مواجه بودند, اما زمانی که انسان ها شروع به احداث زنبورستان های صنعتی و مدیریت زنبورداری براساس خواسته های خود کردند این رویه تغییر کرد؟

چرا بشر بدون اینکه از هرگونه کنش و واکنشِ طبیعی کلنی های زنبور عسل درس های لازم را آموخته باشد, در بکارگیری و جایگذینی این واکنش ها, سلیقه ها و علایق خود را اعمال نمود؟

چرا اخیرا کلنی های زنبور عسل به صورت گسترده, شانه های حاوی گرده گل و عسل و گاهی هم لاروهای خود را رها کرده و کندو را به صورت یک بچه طبیعی ترک می کنند؟

عنوان کردن تاثیر امواج دکل های رادیویی و مخابراتی بر روی زندگی زنبورهای عسل شاید قابل ذکر باشد ولی اساس و پایه علمی نداشته و نمی تواند دلیل محکمی برای فرار زنبورهای عسل از داخل کلنی های خود باشد.

از بچه طبیعی دادن زنبورها در طبیعت یاد می گیریم, که با جمعیت قدیمی اما مکانی کاملا جدید و شروع تازه, زنبورها می توانند بخش اعظم آلودگی های کلنی را کاهش دهند, مخصوصا بیماری های لاروی زنبور عسل را به حداقل ممکنه برسانند.

تحقیقاتی که دکتر بوشلا, ریس مرکز پژوهشی تحقیقاتی ایالت هسن کشور آلمان انجام داده نشان می دهد که نژادهایی مثل نژاد زنبورعسل ایرانی و زرد ایتالیایی, در شرایط آلودگی وسیع که برای کلنی قابل تحمل نباشد, همه کلنی اقدام به ترک کندو خواهد کرد.

زنبورها با اقدام به بچه دهی, وقفه ای در تخمگذاری ملکه ایجاد می نمایند و با ترک کلنی می توانند بخش اعظم پارازیت واروا را در سلول های سربسته در کندوی مادری بجا گذارند.

ما باید در جستجوی روشی باشیم که کلنی ها را از شرایط طبیعی آنان که بچه دهی یعنی قطع کردن دوره تخمگذاری و شروع مجدد و موم بافی تازه است, دور نکنیم, ولی زنبورداران را هم مجبور به بچه گیری از روی درختان و از دست رفتن جمعیت ها ننماییم.

تحقیقات انجام شده از سال 2007 تا حالا, راه حل برداشت کامل شانه های لارو و تخم سربسته زنبوران از داخل کندو را در اختیار زنبورداران قرار داده که به توضیح آن می پردازیم.

با برداشت برنامه ریزی شده تمامی شان های تخمگذاری شده در وقت مناسب, خواهیم توانست کلنی را در شرایط سلامتی خاصی مدیریت کنیم. ما می توانیم با شروع فصل بچه دهی طبیعی در منطقه, تا اواسط اولین دوره برداشت عسل در آن منطقه, با روش ذکر شده, نسبت به آینده سازی و قوی شدن کلنی ها اقدام نماییم.

کلنی هایی که با این روش مدیریت می شوند, نهایتا نیاز به ۴۵ تا ۵۰ روز فعالیت دارند تا به سطح کلنی هایی برسند که با دارو و درمان و هزینه زیاد مدیریت شده اند و در نهایت هم دارای آلودگی می باشند.

روش اجرای گام به گام سیستم برداشت کامل تخم و لارو سربسته

1 . ابتدا بعد از بازدید و کنترل کامل قسمت های مختلف کندو, قاب های حاوی تخم روز, لارو و تخم سربسته را در داخل یک طبق در کنار کندو جدا کنید.

2 . یک شان روشن حاوی لارو سر باز که در صورت موجود بودن بهتر است شانه درشت بافت با لاروهای زنبور نر باشد را در وسط قسمت پایینی کندوی مادری قرار دهید. این شانه به منظور ایجاد یک تله طبیعی برای جمع آوردن پارازیت های واروا در کلنی مادری باقی می ماند و آن را شانه A می نامیم.

3 . دو طرف شانه A را با حداقل دو شان حاوی عسل و گرده گل در هر سمت می پوشانیم و در طرفین خالی آنها از پوکه های بافته شده روشن و یا قاب های حاوی برگ موم استفاده می کنیم تا کندو تکمیل شود.

4 . حتما دقت شود که ملکه را دیده و در قسمت پایین کندو بر روی شانه A که حاوی لارو می باشد و یا شانه های تغذیه طرفین قرار دهیم. در صورت مناسب نبودن وضعیت شهدآوری, کندو را تغذیه می کنیم تا وضعیت شهد در منطقه خوب شود.

5 . تقریبا نیمی از جمعیتی که بر روی شانه های تخمگذاری شده می باشد, بر روی کندوی مادری که دارای ملکه و یک شانه A هست, تکانده و درب بالایی کندو را می بندیم.

6 . در صورت پرجمعیت بودن کندوی مادری, با قرار دادن یک شبکه مهار ملکه در روی قاب ها و قرار دادن تعدادی قاب با برگه موم یا پوکه در داخل طبق بالا, ملکه را مجبور به فعالیت در قسمت پایین کندوی مادری می کنیم.

7 . کندوی جدید تشکیل شده دیگر, که قسمتی از جمعیت با تعدادی شانه های تخمگذاری شده می باشد را در همان زنبورستان قرار می دهیم. باید دقت کنیم که قاب اضافه ای داخل کندوی جدید نماند و شان ها همگی تا حدودی پوشیده از زنبور باشند. البته فراموش نشود که همیشه بخشی از زنبورهای صحرا چرا به کندوی مادری برخواهند گشت. کندوی تشکیل شده بدون ملکه خواهد ماند و شروع به تولید ملکه می کند که این کندو را کندوی B می نامیم.

8 . بعد از یک هفته کندوی مادری را که حاوی یک قاب تخمگذاری شده سر بسته می باشد بازدید می نماییم. خواهیم دید که زنبورها با تکمیل کردن برگه موم های آویزان شده, شرایط تخمگذاری در سطح وسیع را برای ملکه ایجاد کرده اند و تنها شان حاوی تخم های سربسته شده در داخل کندو, شان A می باشد که همگی زنبورهای روی شان را در داخل کندو تکانده و این شان را که در بیشتر سلول های سربسته شده آن, پارازیت واروا می باشد, از کندو خارج می کنیم و با ذوب کردن آن خواهیم توانست بخش اعظم آلودگی کندو را از بین ببریم. میزان باقی مانده آلودگی در حدی نخواهد بود که باعث تضعیف جمعیت و تحت تاثیر قرار دادن زمستان گذرانی کلنی گردد.

حالا که تمامی سلول های تخمگذاری شده ملکه سر باز هستند, می توانیم داروی کنه کش مصرف کنیم, به شرطی که داروی مصرفی تاثیر منفی بر روی محصول عسل کندو نگذارد و یا در فصل ذخیره کردن عسل نباشد.

با این روش خواهیم توانست کلنی را کاملا از وجود آلودگی واروا نجات دهیم.

بعد از گذشت دو هفته از روز برداشت تخم های کلنی A, کلنی B را بازدید می نماییم. چنانچه قصد داریم در این کندو از یک ملکه اصلاح شده بارور استفاده کنیم, ابتدا تمامی شاخون های ساخته شده را از بین می بریم و از عدم وجود هرگونه ملکه باکره, که اتفاقی متولد یا وارد کندو شده باشد, اطمینان حاصل می کنیم.

در حین بازدید دقت می کنیم که آیا همگی سلول های تخمگذاری شده متولد شده اند یا نه. در صورت باز بودن تمامی سلول های تخمگذاری شده, کلنی را با داروی کنه کش در یک مرحله کاملا درمان می کنیم. در صورت بسته بودن تعدادی از سلول ها, صبر می کنیم تا همگی آنان متولد شوند و بعد درمان را شروع می کنیم. بعد از دوره درمان می توانیم به کلنی, ملکه معرفی کنیم یا اینکه دو عدد از درشت ترین شاخون ها را به منظور تولد ملکه مورد نیاز باقی می گذاریم.

چنانچه کندوی فوق, از جمعیت زیادی برخوردار است, تمامی شانه های تیره رنگ که منبع آلودگی به بیماری های میکروبی هم می توانند باشند, در قسمت بالای کندو و در داخل طبق قرار می دهیم و با شبکه مهار ملکه, مانع از دستیابی ملکه به این شانه ها می شویم و در اولین فرصت ممکنه, شانه های تیره رنگ را با برداشت عسل یا بدون عسل از کندو خارج می کنیم.

باید گفت که مدیریت زنبورستان از طریق این سیستم جدید, میزان آلودگی بیماری های ویروسی را هم به شدت کاهش می دهد, چون آلودگی و گسترش بیماری های ویروسی, رابطه مستقیم با میزان آلودگی کلنی ها به پارازیت واروا دارند. این پارازیت گذشته از اینکه در دوران لاروی و بلوغ, آسیب فراوانی به زنبور های عسل می رساند, باعث تضعیف سیستم دفاعی زنبوران شده و تغذیه متعدد پارازیت از زنبوران بالغ و لاروهای موجود, باعث انتشار وسیع بیماری های میکروبی و ویروسی در سطح زنبورستان و شعاع خیلی وسیع تری خواهد شد.

چنانچه نمی خواهید که تعداد کندوهای خود را زیاد کنید, باید بعد از اینکه کندوی B را تشکیل دادید, با بستن فوری دریچه پرواز, نسبت به انتقال و استقرار آن در شعاع حداقل ۵ کیلومتر دورتر از کندوی مادری اقدام نمایید. با این روش زنبورها به کندوی A بر نمی گردند.

بعد از دو هفته و قبل از متولد شدن ملکه جدید کندوی B, با استفاده از داروی کنه کش و درمان کامل جمعیت کندوی B, آن را به زنبورستان برگردانید و بر روی کندوی A مستقر نمایید. یک روز بعد با بازدید کندوی B و از بین بردن تمامی شاخون های داخل کندو و اطمینان حاصل کردن از یتیم بودن کندو, آن را برای ادغام بر روی کندوی A آماده کنید. به این منظور با قرار دادن یک ورقه روزنامه بر روی شانه های کندوی زیرین و یک طبق بر روی آن, نسبت به ادغام کلنی ها با هم اقدام نمایید. مهم است که به هیچ وجه ملکه مادری به شانه های کندوی B دسترسی نداشته باشد تا شما بتوانید نهایتا در هنگام برداشت عسل, شانه های نامناسب و تیره رنگ را از کندو کاملا خارج کنید.

پیشنهاد می شود چنانچه به دلایلی نمی توانید یا نمی خواهید سیستم فوق را تماما اجرا کنید, با قرار دادن یک قاب خالی و بدون سیم کشی با یک نوار ۳ سانتی برگه موم در بالای قاب, حداقل یک بار در سال در فصل فعالیت شدید زنبورها ( نیمه خرداد ماه ) زنبورها را تشویق به تولید حجره های نر کنید و بعد از تخمگذاری ملکه در داخل این سلول ها و سربست شدن تمامی سلول های آن, نسبت به برداشت, قبل از تولد زنبورهای نر اقدام نمایید. از طریق ذوب کردن این شان ها, گذشته از تولید موم, توانسته اید با این روش  آلودگی پارازیت واروا را با کمترین هزینه به نحو قابل توجهی کاهش دهید.

برای کنترل بیولوژیکی بیماری های مهم زنبور عسل, سه موضوع را باید حتما مد نظر داشته باشید:

1 . وقفه انداختن در روند تخمگذاری ملکه حداقل به مدت ۱۴ روز و حداکثر ۲۴ روز

2 . درمان پارازیت واروا در حالتی که تمامی سلول های دارای لارو زنبور عسل در کلنی سر باز باشند

3 . خارج کردن سالانه شان های تیره رنگ از داخل کندو

بعد از برداشت عسل, حتما کنترل میزان آلودگی پارازیت واروا را مد نظر داشته باشید و چنانچه در ۱۰ گرم زنبورعسل برداشت شده از داخل کندو, بیشتر از ۵ عدد کنه دیده شد, استفاده از داروی کنه کش ضروری می باشد. فراموش نشود که بعد از پایان فصل برداشت عسل, حتما کلنی ها تغذیه شوند تا باعث تحریک ملکه برای تخمگذاری مجدد و تشکیل یک جمعیت مناسب و قوی به منظور یک زمستانگذرانی پرجمعیت و سالم گردد.

{ رحمان رحمانی پرست }

‫6 دیدگاه ها

  1. بسیار مفید بوده .این روش پاک سازی بهترین روش است.🤗🤗🤗🤗🤗

  2. باسلام خدمت استاد گرامی آقای رحمانی پرست اقایک سؤال بنده یک کلنی دارم ۸قابه دیروز بازدید کردم همه قابها ۷۰درصد عسله بعدمابقی درحال درآمدن نوزاد حالا میتوانم طبخ بزارم یانه چون زمانه شده خواهش میکنم راهنمایم کنین سپاسگزارم

  3. سلام خسته نباشید ممنون ازراهنمای شما خیلی مفیده طبق دوم زدم میتونم بردارم وکارهای سیاه راجایگزین با کارتهای بافته شده وتخم ریزی شده تعویض کنم مشکل نداره

  4. با‏ ‏سلام‏ ‏وخسته‏ ‏نباشید‏ ‏.لطفا‏ ‏زمان‏ ‏واگذاری‏ ‏ملکه‏ ‏کارنیکا‏ ‏را‏ ‏اعلام‏ ‏نمایید‏ ‏.بنده‏ ‏تعدادی‏ ‏ملکه‏ ‏کارنیکا‏ ‏از‏ ‏جنابعالی‏ ‏سفارش‏ ‏دارم‏ ‏.تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *