فروش ملکه کارنیکا
آموزش

تعویض ملکه توسط زنبورهای کارگر

تعویض ملکه در کندو معمولا در اواسط بهار تا اواسط تابستان توسط زنبورهای کارگر صورت می گیرد, ولی در صورتی که زنبوردار مایل باشد ملکه های کندوهای خود را تعویض نماید این کار عمدتا در اواسط بهار قبل از جریان شهد و در پاییز قبل از زمستان گذرانی انجام می گیرد.

ملکه آن طوری که ما تصور می کنیم در کندو حاکم نیست بلکه او هم تابع یک سری مقررات است که تا حدودی برای بشر ناشناخته است. ملکه در بهار و اوایل تابستان تعداد زیادی تخم می گذارد و هر چه به پاییز نزدیک تر می شود, از تخم گذاریش کاسته می شود به طوری که در زمستان تخم ریزی را کاملا قطع و در اوایل اسفند با مساعد شدن هوا مجددا شروع به تخم گذاری می نماید. ملکه ممکن است تا 5 سال عمر کند ولی بیشترین تخم گذاری را در سال های اول و دوم دارد و به عبارتی عمر اقتصادی آن دو سال است.

در صورتی که فعالیت تخم گذاری آن کم شود چنین ملکه ای دیگر از کارایی لازم برخوردار نیست و زنبورهای کارگر تصمیم به تعویض آن می گیرند. به این صورت که تعدادی از تخم های یک روزه و یا لاروهای جوان کارگر کمتر از سه روز را انتخاب کرده و با تغذیه ژله رویال, آن سلول ها را به خانه ملکه تبدیل می نمایند.

قبل از متولد شدن ملکه جدید, ملکه پیر توسط زنبورها کشته و از کندو خارج می شود و ملکه جدید پس از تولد و جفت گیری جایگزین ملکه قدیم می گردد و فعالیت خود را شروع می نماید.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *