فروش ملکه کارنیکا
آموزش

بهترین نژاد زنبور عسل کدام است

ایتالیایی, قفقازی, کارنیولان یا روسی؟

زنبور عسل اولین بار در اوایل دهه 1600 میلادی, توسط مهاجران اروپایی به سرزمین آمریکا راه پیدا کرد. زنبور عسل هایی که در آن زمان با کشتی به کشور آمریکا آورده شدند از نژاد سیاه اروپایی ( apis mellifera mellifera ) بودند. در آمریکا به این زنبور عسل ها ” سیاه آلمانی ” گفته می شود.

زنبور عسل های آلمانی ( سیاه اروپایی ) برای مدت های طولانی استفاده می شدند. آنها نیش زن, عصبی و کم محصول بودند و پس از چند دهه, با نژاد ایتالیایی که خصوصیات بهتری داشت جایگزین شدند. زنبورداران هم که از زنبور عسل های سیاه شاکی بودند, از زنبورهای ایتالیایی استقبال کردند.

امروزه زنبور عسل سیاه در آمریکا به ندرت یافت می شود و زنبور عسل های ایتالیایی, نژاد اصلی زنبورستان های آمریکا را تشکیل می دهند. محبوبیت این زنبور عسل ها به دلایل زیر می باشد :

1- کم نیش می زنند و روی قاب ها آرام می نشینند.

2- با شرایط آب و هوایی معتدل خوب کنار می آیند.

3- علاقه ای به جمع آوری بره موم ندارند.

4- علاقه ای به بچه دادن ندارند.

بحث اصلی در مورد زنبور عسل های ایتالیایی, تخمریزی و تولید نسل بسیار بالای آنهاست. البته زمانی که شهد و گرده به وفور در طبیعت وجود داشته باشد, نه زمانی که گل ها در حال ناپدید شدن هستند.

نکته اینجاست که این نژاد, کل بهار, تابستان و پاییز را به شدت تخمریزی می کند و زمانی که شهد کم می شود, زنبوردار مجبور است به آنها تغذیه دستی بدهد و این باعث مخلوط شدن شربت شکر با عسل کندو می شود.

در طول سال های گذشته, زنبور عسل های ایتالیایی, نژاد غالب زنبورستان های آمریکا را تشکیل می دادند, اما امروزه برایشان رقیبی جدی به نام کارنیولان به وجود آمده است. کارنیولان ( apis mellifera carnica ) زنبور عسل سیاه – خاکستری رنگ می باشد که زادگاهش کشور اسلونی است و محبوبیتش به چند دلیل می باشد :

1- آرامش و عدم نیش زدن.

2- مقاومت به بیماری های نوزادان.

3- رشد بهاره سریع.

4- جمعیت کم در زمستان و مصرف کم عسل در زمستان.

تنها نقطه ضعف زنبور عسل کارنیولان در مقابل زنبور عسل ایتالیایی, تمایل به بچه دادن در زمان وفور نوزادان در کندو می باشد.

نژادهای زنبورعسل
نژادهای زنبورعسل

دیگر نژاد زنبور عسل غربی, زنبور عسل نژاد قفقازی می باشد. زادگاه آنها, دره های عمیق قفقاز مرکزی است. آنها زنبورهایی تیره رنگ و آرام هستند و از اینکه زنبوردار درب کندویشان را باز کند, اصلا ناراحت نمی شوند. رشد بهاری آرامی دارند, اما در اواسط تابستان, جمعیت بسیار زیادی خواهند داشت. البته چند خاصیت منفی دارند که باعث رنجش زنبورداران می شود.

1- علاقمندی دیوانه وار به جمع آوری بره موم.

2- عدم مسیر یابی مناسب.

3- علاقمندی به غارت.

اما تازه ترین نژاد وارد شده به آمریکا, زنبور عسل روسی می باشد که در این چند سال طرفداران زیادی پیدا کرده اند. این نژاد ترکیبی هیبرید است از زنبور عسل های ( apis mellifera ) که در منطقه پریمورسکی در شرق روسیه به وجود آمده اند. در اواسط دهه 1800 میلادی, زنبورداران آن منطقه, زنبورهای اروپایی را به سرزمینشان بردند و در کنار زنبورهای هندی ( cerana ) که از قبل در آنجا ساکن بودند, مستقر کردند.

حدس زده می شود که زنبورهای اروپایی از طریق زنبورهای هندی به انگل واروا مبتلا شده اند و طی 200 سال, مقاومت طبیعی نسبت به واروا پیدا کرده اند و اکنون مقاومت بیشتری نسبت به زنبورهای اروپایی در مقابل واروا از خود نشان می دهند.

زنبورعسل های روسی, سیاه رنگ هستند. جمعیت زمستان گذران کمی دارند, اما در مقابل سرما بسیار مقاومند. عسل زیادی تولید می کنند و تولید نوزاد را در تابستان خیلی زود متوقف می کنند, پس عسل زیادی ذخیره می شود. همچنین علاقه زیادی به ساخت شاخون و بچه دادن دارند.

صفات ظاهری نژاد های مختلف زنبورعسل
صفات ظاهری نژاد های مختلف زنبورعسل

{ نویسنده : Jennifer berry }

مشاهده قیمت خرید ملکه کارنیکا اصل

‫56 دیدگاه ها

  1. سلام . من سه کندو از نژاد کارنیکا دارم. در بهار حدود 12 کیلوگرم از یکی از کندوها عسل گرفتم. دو تای دیگر را در اوایل تیر ماه خریداری کردم.
    در حال حاضر تخم گذاری و شهد آوری دو کندوی جدید خیلی کم است. ملکه ها به صورت نا منظم تخم گذاری می کنند. از 8 قاب روی سه یا چهار قاب تخم گذاری می کنند. حدود 40 تا 50 درصد هر قاب.
    به نظر شما این میزان تخم گذاری در این فصل مناسب است یا کم است؟
    آیا الان زمان مناسبی برای تغییر ملکه هست؟

  2. سلام من در سنندجم چه نوع زنبوری به درد این مسیر میخورد

  3. سلام.من از امریکا هستم.من میخواهم بهترین نژاد ملکه زنبور دنیا را برای خواهرزاده ام هدیه بفرستم.لطفا راهنمایی کنید بهترین نژاد زنبور عسل کجا هست و چکونه میشود به ایران فرستاد

  4. سلام من در شمال کشور یعنی استان مازندران زندگی میکنم و دوست پرورش زنبور داری انجام بدم به نظر شما چه نوع ملکه زنبور برای مازندران خوبه؟

  5. سلام آقای رحمانی ببخشید برای مناطق گرمی مثل خوزستان که بسیار گرم هست چه نوع زنبوری مناسب است و به نسبتا به هوای آنجا مقاوم است ؟

  6. سلام وعرض ادب سی تا کندو دارم میخوام تغییر نژاد بدم راهنمایی بفرمایید
    محل نگهداری اراک نژاد هم بومی وچندتا کندو دورگه

  7. سلام خسته نباشید جناب رحمانی
    برای اصفهان چه نوع نژادی توصیه میکنین؟

  8. درود بر شما. برای داشتن یک کندو در بالکن طبقه سوم محیط شهری چه نژادی را پیشنهاد میکنید. همچنین اگر دوره آموزشی یا کتابی برای شروع وجود دارد، اگر معرفی کنید سپاسگزار شما میشوم.

        1. سلام وقت بخیر برای مشهد چه نژادی خوبه، کسی که از نیش زنبور میترسه میتونه شروع کنه؟

  9. سلام ، برای آذربایجان شرقی که در زمستان تلفات زیادی می ده کدوم عسل بهتره )هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت

  10. سلام علیکم شب خوش خدا قوت
    آقای رحمانی عزیز برای استان خوزستان که گرم و خشک هست از چه نوع ملکه ای استفاده کنیم
    ممنون

  11. سلام و عرض ادب. در مقایسه با نژاد های مختلف کیفیت عسل کدام یک از نزاد ها بهتر هست؟؟

  12. سلام بر اساتید
    اینکه مطلق به یه نژاد نگاه کنیم،نتیجه درستی نمیده،به عنوان مثال فرض کنیم میگیم ما نژاد قفقازی علاقه به بره موم سازی داره،جدا از اینکه کسانی بره موم برداشت میکنن و استفاده میکنن اینه که،زنبور قفقازی خواستگاه سرد و نقاط جغرافیایی با عرض بالاتر قرار داره و طبیعتا این زنبور برای درز گیری و گذران زمستان و…بره موم تولید میکنه،در تعریف رفتار میگن به مجموعه اعمال و رفتاری که جانور در پاسخ به محیط از خودش بروز میده…پصس یک بررسی دقیق بایستی با توجه به خواستگاه،آب و هوا،شرایط محیط و…بررسی بشه.برخی از این رفتارها با توجه به انتخاب طبیعی و جدیدا مصنوعی تقویت و تکامل داشتند.انتظار نداشته باشید لزوما بهترین نژاد روس در خوزستان همان بازدهی رو داشته باشه وتوقع نداشته باشید طی مثلا پنج سال رفتاری که در ذات یک زنبوره به راحتی تغییر کنه،توصیه این کوچک اینه که نزدیک ترین نژاد رو براساس منطقه و اقلیم و همچنین محصولی که میخواهید تولید کنید رو انتخاب کنید و همان رو طی چند سال به گزینی کنید.مثلا کسی که ژل رویال و عسل میخواد بگیره،با عسل و گرده گل گیری متفاوته.پوزش از اساتید

    1. با سلام
      سید حسین جان مواردتون منطقی بود ، اما این کار وابسته به هدف زنبوردار هست ، یکی صنعتی کار میکنه و تعداد کندوی بالا و میخاد که تمام محصولات مورد نیاز انسان رو از زنبورستانش بدست بیاره ، دیگری هم در حد عسل گیری مصرفی خودش ، با توجه به این دو مورد باید به فکر نژاد بود ؛ و تعریف و خصوصیات نژادهای مختلف در نوع بهره وری باید مطالعه بشه و با توجه به هدف از نوع محصول در این کار نژاد مورد نظرانتخاب بشه ؛ خوشبختانه استاد رحمانی پرست دلسوزانه و عاشقانه اطلاعات مفید رو در مورد این حشره مقدس و معجزه گر الهی تشریح میکنن که ازشون کمال تشکر و قدردانی رو داریم . مهدی گرجی مازندران . بهشهر

      1. در ادامه عرض شود که ضمن استفاده از ملکه های اصیل نژاد برتر در تولید عسل مثل کارنیکا و مخصوصاً ملکه های خالص تلقیح شده با نرهای خالص که خیلی مهمه ! و سپس تخم ریزیهای مکرّر ملکه طی چندین دوره تخم ریزی که باعث چندنین دوره بچه گیری خالص شده در این کار خیلی مهمه ، حالا استفاده از ملکه اصیل جفت طبیعی با نرهای بومی و هیبریدی شدن کارگرها و نرها اگر از ملکه های اصیل همچنان استفاده بشه به مرور زمان با تولید هیبرید هم در کل منطقه زنبورها به مرور با آب و هوای منطقه مطابقت و سازگاری ایجاد میکنن و از این روش میشه کم کم اصلاح نژاد برتر در تولیدات داشت به نسبت نژاد های کم بازده بومی و مطلب خیلی مهم اینکه : چه بهتر که یک نژاد برتر زحمتکش و خوب بازده در عسل مثل کارنیکا را کل زنبورداران منطقه تهیه کرده تا تولیدات زنبورهای نر اصیل در منطقه به مرور جایگزین زنبویهای کم بازده بومی شده و همین موضوع باعث درصد بالای خلوص در جفتگیری طبیعی ملکه با نرهای هم نژاد خودش خواهد شد و به مرور به خالص سازی نژاد در منطقه خواهد انجامید .

  13. سلام. بسیار متشکرم. خیلی مفید بود. اگر امکانش باشه لینک مقاله ی اصلی رو لطف کنید ممنون میشم.

    1. سلام برای خوی آذربایجان غربی کدام نژاد بهتره و کدام نژاد عسل بیشتری جمع می کنه

  14. سلام یک سوال داشتم اگه درزمستان وپاییز زنبورعسل راکوچ بدهیم به جایی گرمسیرجنوب شربت 2به1بایدهیم یاشربت1به1؟

  15. باعرض سلام خدمت آقای رحمانی پرست من یه کندو یتیم دارم که ملکش هنگام جفت گیری شکار شده الان حدود 14 تا شاخون زدن البته دوروز قبل دوتاشونو خوردن الان باید چیکارش کنم

  16. با سلام عرض خسته نباشید… من 35 تا کندو دارم که نوع نژاد ملکه شون ایرانی هست… اما 2 تا شون ملکه اش سیاه کمی قهوه‌ای که فکر کنم نژاد قفقازی هست این 2 تا رو سال قبل از کندوی ملکه ایرانی تکثیر شده بودن گرفتم … سوالم اینکه ملکه نوع ایرانی میتونه شاخون ملکه نژاد دیگه بزاره؟ … البته اینم بگم که من هر بار موقع تغذیه با شربت 2 قاشق چایخوری از پودر تقویتی اضافه می کنم… یه بار هم شربت مولتی ویتامین انسان ریختم داخل شربت تغذیه..

  17. سلام آقای رحمانی ،تابستان 96یک کندو خریدم سه قاب داشت تبدیل به کندوی 10ده قاب شد برا جابجای در کندو را بستم به مزرعه با کول بردم. در کلنی را باز کردم هوا خیلی سرد بود کلنی تهاجمی بیرون ریخت به کلنی باز نگشت . هوا بارانی شد با عجله زنبورها را با دست به کلنی ریختم .خیلی تلفات داد.دو روز قبل بررسی کردم به نظر می آمد ملکه هم با کلنی بیرون آمده و تلف شد . باید چه کنم با تشکر سادات رسول از طالقان

  18. سلام خدمت استاد بزرگوار
    ایا شماره تماسی از جنابعالی هست که من بتونم باهاتون صحبت کنم و مشکلم را بهتون بگم تا راهنماییم کنید

  19. سلام خسته نباشید تو دریچه ی کولر ما یه عالمه زنبور لونه کردن عکسشو فرستادم برای برادرم گفتن احتمالا زنبور عسله باید چیکار کنم باهاشون نه دلم بیاد بکشمشون نه موندنشون تو دریچه ی کولر درسته عکس و فیلم کوتاهم ازشون گرفتم منتها ما دیر متوجه شدیم داخل کولر یه عالمه کندو ساختن میتونید راهنماییم کنید چیکار کنم ?

  20. سلام اقای رحمان پرست یه سوال داشتم ملکه نژاد کارنیکارو با چه قیمتی میفروشید البته با صندوقچه؟با بسته پستی میفرستین یا حضوری؟

  21. سلام اقای رحمانی پرست من ملکه نژاد ایتالیایی میخواستم داری قیمتشون چنده با صندوقچه

  22. با سلام سوالی داشتم نژاد کارنیکا اتریشی کارگراش مشکی هستن یا رگه زرد دارن ممنون از سایت خوبتون تشکر

  23. عالیه، باکمک همسرم تمایل به پرورش زنبور عسل دارم درپی اطلاعات کارامدم ممنون از وبتون اطلاعات خوبی داشت

  24. با سلام و تشکر از سایت مفیدتون.
    یک کندو مادری پاییز 93 تهیه کرده ام با 5 قاب دارای زنبور متوسط. در استان ایلان نیمه گرمسیر. از فروردین 94 ان را به 8 قاب رسانده و اردیبهشت با شکر و اب تغذیه کرده، اواخر اردیبهشت بچهء طبیعی زده که انرا گرفته و در مندوی جدید با 4 قاب قرار داده ام، 2 تا سوال دارم،
    کندوی مادری ضعیف شده، فعلا تغذیه نکرده، روی شان های ان بعضی سلول ها سرباز و بعضی حباب مانند روی انها است، ملکه را نتوانسته ام پیدا کنم، ان حباب ها که اندازهء نخود یا کمی بزرگتر در روی سلول ها قرار دارند چه هستند؟( مثل شاخون هستند ولی بصورت تکی یا چندتایی در وسط شان ها و کناره ها هستند)، ایا سلول شاخون هستند یا حجرهء عسل هستند که ان حباب ها بصئرت برجسته رویش هستند.؟
    سوال 2: کندوی مادری و بچهء کندو را که 5 روزه است تغذیه کنم یا نه؟ با چه موادی؟
    و راستی، زنبورهای کندوی مادری جثه شان دوبرابر بچه ها است، ایا این طبیعی است؟ باتشکر

    1. سلام. نباید بچه میگرفتید چون ضعیف شده. احتمالا ملکه مادر مرده و آن سلول ها شاخون هستن که ملکه های جدید از آنها به دنیا خواهند آمد. شما باید به جز 2 شاخون که از بقیه بزرگترند همه را خراب کنید تا از آن دو شاخون ملکه متولد شده و کندو بقای خود را ادامه دهد.
      از الان تا 2 هفته دیگر هر روز برای هر دو کندو یک لیوان شربت غلیظ بریزید و بعد تا اواسط تیر قطع کنید و دوباره تا انتهای شهریور تغذیه را ادامه دهید تا کندوهای شما قوی شوند.
      فقط شربت کافیست و جثه هم طبیعی می باشد.

    2. آنها زنبورهای نر هستند تا الان باید خوتونم فهمیده باشین🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *