فروش ملکه کارنیکا
آموزش

گرده افشانی گیاهان توسط زنبور عسل

گرده افشانی عبارت است از انتقال دانه های گرده, یعنی سلول های جنسی نر گل, از پرچمی که گرده در آن تولید می شود به سطح دریافت کننده یا کلاله یعنی اندام ماده گل. از آنجا که زنبور عسل مهم ترین حشره ای است که گرده را میان گل ها و گیاهان منتقل می کند, برای توصیف این عمل زنبور عسل, از واژه گرده افشانی استفاده می شود.

زنبور عسل به دلایل مختلف, گرده افشان خوبی به شمار می آید. بدن مودار آنها گرده را جذب و آنها را میان گل ها منتقل می کند. زنبور عسل به مقدار زیاد شهد و گرده برای پرورش نوزادان خود نیاز دارد و برای تامین آنها به طور مرتب سراغ گل ها می رود. در این کار, زنبورها در هر زمان روی یک تیره گیاهی متمرکز می شوند و همچون گرده افشان های خوب عمل می کنند. اندازه بدن زنبورها آنها را قادر می سازد که گل ها با شکل ها و اندازه های مختلف را گرده افشانی کنند.

تعداد زیادی از گیاهان و درختان نیاز به گرده افشانی به وسیله زنبور عسل دارند تا بتوانند میوه و بذر بدهند ولی تعداد کمی از آنها مانند غلات, ذرت, گردو و فندق و… احتیاج به گرده افشانی توسط زنبور عسل ندارند و به وسیله باد گرده افشانی می شوند.

بازدهی اکثر محصولات کشاورزی و همچنین گرده افشانی آنها به عهده زنبور عسل است. این گیاهان بدون استفاده از زنبور عسل میوه نمی دهند و یا محصول آنها اندک است.

گیاهانی را که برای تولید میوه یا بذر باید حتما به وسیله زنبور عسل گرده افشانی شوند:

الف . تولید میوه : سیب, زرد آلو, گلابی, آلبالو, گیلاس, هلو, گوجه درختی, به, آلو, بادام, خیار و تمشک.

ب . تولید بذر : انواع شبدرها, پنبه, اسپرس, یونجه, هویج, کلزا, آفتابگردان, پیاز, خیار, خانواده کاهو, کدو و خربزه.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *