فروش ملکه کارنیکا
آموزش

عقاید نادرست در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن عسل

در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن عسل و طرز تشخیص آنها از یکدیگر, عده ای عقیده دارند عسل وقتی که متبلور, کدر و ته نشین گردد تقلبی است و عسل سالم طبیعی همیشه صاف و شفاف باقی می ماند و وقتی که عسل خریداری شده پس از مدتی کدر و ته نشین شد, ناراحت شده و به فروشنده اعتراض می کنند. این هم از نظریه ها و عقاید غلطی است که در کشور ما رایج است.

مصرف کننده ایرانی به ویژه تهرانی ها, عسل خوب, خالص و طبیعی را عسلی می دانند که رنگش کهربایی تیره یا همانند عقیق باشد, سفت بوده و اصطلاحا کش بیایید, اگر 24 ساعت در یخچال گذاشته شود شکرک نزند, اگر قاشقی از آن برداشته شود قطره ای که سرازیر می شود به صورت باریکه ای ممتد باشد و قطع نشود.

عده ای هم تکنیک های خاصی را برای شناسایی توصیه می کنند که پایه و اساس آن معلوم نیست, مانند کبریت گرفتن کنار عسل, ریختن چند قطره روی روزنامه و…

هیچ کدام از این عقاید, نظریات و تصورات ارتباطی با عسل از نظر طبیعی یا مصنوعی بودن و همچنین شکرک زدن آن نداشته و ندارد و از نظر عسل شناسان و علم تغذیه به طور کلی مردود است.

لازم به ذکر است که تشخیص عسل طبیعی و مصنوعی به کمک انگشت, قاشق و یا مزه و… غیرممکن بوده و فقط به عهده آزمایشگاه می باشد.

آقای دکتر اسفندیار رشیدزاده, عسل شناس و زنبوردار نمونه کشورمان در این باره می نویسد:

برای مصرف کننده یک راه بیشتر برای تشخیص عسل وجود ندارد: آن هم استفاده از ابزارهایی است که خداوند در اختیارش گذاشته است, با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی می کند, با بینی اش آن را بو می کند, با زبانش آن را مزه مزه می نماید و اگر مجموعه باب طبعش بود, اگر عسل به خصوص عطر و طعم گل ها را داشت این عسل, عسل طبیعی و واقعی است و ارزش آن را دارد که بهای آن را در حد معقول بپردازد.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *