طرز ساختن کیک گرده گل

زمان مطالعه 7 دقیقه
تغذیه زنبور عسل از کیک گرده

شاید ترکیب های گوناگونی, با مواد و درصد های مختلف, برای تهیه کیک گرده جهت تغذیه زنبورعسل در کتب و حتی سایت ما دیده باشید. در طول زمان و با تحقیقات گوناگونی که روی نتایج این ترکیب ها انجام شده, ما به مشکلات ایجاد شده توسط هر یک از این ترکیبات پی برده ایم.

بسیاری از دوستان زنبوردار اسرار بر مصرف موادی غیر از ترکیب زیر در داخل کیک می نمایند که باید به این عزیزان تذکر داده شود که نتایج آزمایشات گروه های مختلف تحقیقاتی نشان دهنده ضررهای موادی مثل سویا, شیرخشک, تخم مرغ, مخمر و… در طول زمان برای زنبورعسل می باشد.

همچنین گروهی با بیان اینکه این ترکیبات گران قیمت بوده و نتیجه ای در بر ندارد, از استفاده آن غافل هستند که بدون شک با یک سال آزمودن آن, از طرفداران آن خواهند بود.

 

قطعه های کیک گرده
قطعه های کیک گرده

 

امروز قصد داریم برای شما یک فرمول علمی و بدون نقص بیان کنیم که نتایج مفید و موثر آن اثبات شده است و هرگونه تغییر در مقدار و نوع ترکیبات آن, باعث کاهش کیفیت این کیک خواهد شد.

 

کیک گرده در سال, دو بار ( در نیمه شمالی کشور ) مورد استفاده قرار می گیرد

  1. حدود نیمه بهمن ماه و با شروع تخمریزی ملکه, حداقل 1 کیلوگرم کیک گرده برای هر کلنی.
  2. حدود نیمه مرداد ماه و با پایان برداشت عسل, حداقل 1 کیلوگرم کیک گرده برای هر کلنی.

 

در بهمن ماه و برای آغاز تخمریزی, ترکیب زیر توصیه می شود

  1. آب ولرم, 7 لیتر
  2. عسل طبیعی و فاقد عوامل بیماری زا, 3 کیلوگرم
  3. آنتی بیوتیک, 10 گرم
  4. مولتی ویتامین, 100 گرم
  5. سرکه سیب طبیعی, 1 لیتر
  6. آبلیموی طبیعی, 1 لیتر
  7. گرده گل خشک شده و فاقد عوامل بیماری زا, 10 کیلوگرم
  8. پودر شکر, 80 کیلوگرم

 

در مرداد ماه و بعد از پایان برداشت, ترکیب زیر توصیه می شود

برای مرداد ماه نیز همان فرمول بالا صدق می کند, اما برای دستیابی به نتیجه بهتر می توان مقدار گرده گل را دو برابر یعنی 20 کیلوگرم داخل 100 گیلوگرم کیک گرده در نظر گرفت.

 

روش تهیه کیک گرده

ابتدا آب را داخل ظرف پلاستیکی ریخته, عسل, آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین را داخل آن کاملا حل می کنیم. سپس سرکه و آبلیمو را به آن اضافه کرده و بعد از هم زدن کامل, گرده گل را نیز اضافه کرده و خوب به هم می زنیم. این ترکیب تا 24 ساعت به همین حالت خواهد ماند. البته بهتر است در طول این 24 ساعت, حداقل 3 بار کاملا به هم زده شود تا یکدست شود.

بعد از 24 ساعت, آن را داخل دستگاه خمیرزن یا ظرف پلاستیکی بزرگ ریخته و با اضافه کردن پودر شکر, اقدام به هم زدن کیک می نماییم. این مخلوط باید آنقدر به هم زده شود تا یکدست شود.

توجه نمایید که کیک زمانی آماده می شود که اگر مقداری از آن برداشته و داخل دست چند بار فشار دهیم, به هیچ وجه به دست نمی چسبد. در صورد چسبناک بودن باید مقدار بیشتری پودر شکر به آن اضافه نماییم. در این حالت به دلیل ریزش نکردن کیک از روی قاب ها, دیگر نیازی به کاغذ یا ظرف برای گذاشتن کیک در کندو نخواهد شد. همچنین به دلیل باقی نماندن رطوبت داخل کیک, دیگر شاهد فساد آن نخواهیم بود.

 

روش تغذیه

برای اینکار ابتدا باید نیازسنجی کرده تا مقدار مصرف کلنی مشخص شود. به همین خاطر در مرحله اول باید برای هر کندو حدود 100 گرم کیک گذاشته شود. بعد از 3 روز باید بررسی شود که اگر زنبورها همه کیک را خورده اند, حالا می توانیم برای آنها 500 الی 1000 گرم کیک قرار دهیم و اگر نخورده اند حتما کلنی مورد بررسی قرار گیرد. البته شما می توانید کم کم و هر بار بعد از اتمام, دوباره اقدام به تغذیه نیز نمایید.

 

چند نکته

  1. هیچ جایگزینی برای گرده گل وجود ندارد و تلاش برای جایگزینی آن بیهوده خواهد بود. حداقل گواه قضیه این است که زنبورعسل, گرده می خورد, نه سویا, نه زرده تخم مرغ, نه مخمر, و نه هر چیز دیگر. البته حساسیت مسئله به خود شما مربوط می شود, چرا که از نظر بنده شکر هم برای زنبور عسل مضر می باشد. البته در امتداد نسل ها و گذر زمان و نه یکباره.
  2. پودر شکر را می توانید از قنادی ها تهیه نمایید.
  3. در بهمن ماه که هوا سرد می باشد, کیک باید نزدیک خوشه و بالای سر قاب ها گذاشته شود.
  4. در صورتی که کیک شما شل تر شد و مایل به سفت کردن آن نبودید باید آن را در داخل کندو روی کاغذ روغنی بگذارید تا ریزش نکند. به هیچ وجه از کیسه های فریزر استفاده نکنید, زیرا ممکن است بعد از خالی شدن, زنبور اقدام به خارج کردن آن کرده و دریچه را مسدود نماید.
  5. تا حد ممکن توصیه می شود از آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین ها در داخل کیک استفاده نشود. زیرا در صورت گرم بودن هوا احتمال فاسد شدن مولتی ویتامین می رود و نیز آنتی بیوتیک باعث نابودی فلور میکروب های مفید در داخل بدن زنبورعسل شده و مقاومت زنبورعسل را در مقابل عوامل بیماری زا کاهش می دهد.
44 دیدگاه
  • باسلام‌ و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار،اقا بنده چندتا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین،_یکی اینکه در مطالبی نوشتن در صورتی که زنبورها لارو یکروزه برای پرورش ملکه انتخاب کنند ملکه در ۱۲روزگی و۴روز زودتر متولد میشه درصورتی که مدت زمان تخم و لارو بودن در همه نوع ثابته!؟؟
    _یکی هم اینکه در مورد رسم منحنی فصول زنبورداری مشکل دارم،

    • سلام
      همه نژادها 16 روز هستش. 3 روز تخم و یک روز لارو و 12 روز بعد از پیوند میشه 16. البته شرایط محیطی ممکنه نیم روز افزایش و یا کاهش ایجاد کنه.
      رسم منحنی رو متوجه نشدم.

  • با سلام
    جناب رحمانی بنده یک کلنی تو فصل بهار امسال از یه درخت که بچه بود گرفتم و درمیان شربت شکر هم بهش دادم و فصل پاییز هم یه شان عسل معمولی بهوش بعنوان تغذیه دادم الان به نظرتون چی بدم بهشون برا تغذیه هوا هم برفی و یخبندان شده ؟ ضمنا چند تا شان بزارم کلنی بهتره که ملکه تخم ریزی هم داشته باشه؟بی زحمت راهنماییم فرمایید .
    با تشکر

  • درودبرکسانی که بدون چشم داشت زکات علم خودرامیدهند..درودبرتو

  • سلام آقای رحمانی پرست ، میتونم بپرسم اپی بال چرا تولید نمیشه؟

  • سلام ممنون از مطالب خوبتون به جای سرکه سیب سرکه انگور بریزیم چی میشه ممنون از راهنماییتون

  • سلام استاد
    کلنی های ما الان داری ۴الی۵ قاب عسل هستند که عسل طبیعی هست و ذخیره کم هست چون طبیعیه کمه تا بهار ممکنه زنبورها گشنگی بکشند ؟ بنظرتون کیک سفید بدم فایده ای داره ؟ چه زمان بدم؟

  • سلام استاد عزیز خسته نباشید
    کلنی های ماکه در استان اردبیل قرار دارند و بهمن ماه یخبندانه ، باز زنبورها تخم ریزی میکنن و به کیک گرده نیاز دارند؟

  • سلام استاد کیک درست شده را تا چقدر وقت می‌شود نگه داشت

  • سلام مهندس برازنبوروحشی داخل حیاط چه تغذیه هایی بزاریم واینک چکارکنیمرک سالای بعدهم بیان

  • سلام برای ساخت یک کیلو کیک چه مقدار گرده گل و پودر شکر و عسل روباید ترکیب کنیم

  • با سلام وممنون از مطالب زیباتون .
    یک سوال داشتم برخی منع میکنند از آب زدن به کیک ومیگن سبب ترش شدن خمیر میشه ممنون میشم پاسخ بدهید وراهکار بدهید

  • سلام راههای افزایش جمعیت زنبوردرفصل پاییز چی هست

  • سلام مهندس منظورازآنتی بیوتیک ومولتی ویتامین همونایه که داروخانه به بچه ها میدن یا از جای دیگه باید تهیه کنم

  • سلام دوست عزیز.اگه به کندویی که توشهریورو مردادخیلی منظم تغذیه نشده تومهرماه کیک گرده بدیم برا کندومشکلی پیش نمیاد؟ مثلا ملکه تخم گذاری کنه بعد بعلت سرما لاروها رهابشن و بگندن

  • سلام خسته نباشی اقای رحمان پرست من زنبورهام موم بافی ندارن دارن ولی خیلی کم بهم توصیه کردن کبک گرده بدم الان یعنی میشه با کیک گرده زنبورهام موم بافی کنن ممنون میشم جواب بدین با تشکر از زحماتتون

  • سلام خسته نباشین این کیک های سفید رنگی که تو بازار موجودن اینها چطورن برای زنبور میشه توضیح بدین ودر ضمن میشه برای درست کردن این کیک که شما در متن بالا قید کردید مقدار مواد لازم رو کم کرد ممنون میشم توضیح بدین

    • سلام. اون سفید رنگها کیک نیستن و خمیر شیرین هستن که اصلا جالب نیستن. شما خودتون میتونید با پودر شکر و عسل بهتر از اون رو درست کنید
      بله میتونید مواد رو کم کنید و درست کنید

  • سلام.غدای زنبور که تو بازار موجوده در بسته های یک کیلویی.اونا خوبن واسه زنبور؟؟؟.از قندها درست شده.عسل یا گرده توش بکار نرفته.از همونا خریدم خودم عسل آنتی بیوتیک و مولتی ویتامینو سرکه سیب توش اضافه کردم !ممنون از مطالب مفیدی که در اختیارمون میزارید.

  • با سلام
    استاد گرامی اگر آبلیمو و سرکه استفاده نشود چه تاثیری دارد؟

  • با سلام این مخلوط با مقادیر ذکر شده برای چه تعداد کندو می باشد؟
    با تشکر از زحماتتون

    • سلام خدمت استاد گرامی
      ببخشید میشه توضیح بدین تفاوت خمیرشیرین با کیک گرده چیه و از هرکدام چه موقع از سال استفاده میشه؟
      شرمنده اگه سوالم مبتدی هست ولی من تازه شروع کردم

      • سلام. ترکیب پودر شکر و عسل میشه خمیر شیرین و اگه گرده هم بهش اضافه کنیم میشه کیک. خمیر برای زمانیه که زنبور عسل نداره و نمیشه بهش شربت بدیم مثل زمستان ولی کیک برای تامین پروتئین هست که باعث افزایش تخمریزی میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *