فروش ملکه کارنیکا
آموزش

سمپاشی و مسمومیت زنبور عسل

سمپاشی های نابجا و بی موقع در هنگام گل دادن درختان میوه که موجب مسمومیت زنبورها می شود, ممکن است جمعیت یک یا چندین کلنی را به کلی نابود نماید. زنبوران عسل از مهم ترین گرده افشان های گیاهان هستند که با گرده افشانی خود کمک بزرگی در زمینه تولید بذر و میوه به کشاورزان و باغداران می نماید.

بنابراین کشاورزان باید همکاری های لازم را در مورد سمپاشی با زنبورداران عزیز بنمایند و آنها را در جریان سمپاشی قرار دهند. در صورت عدم اطلاع و سمپاشی کردن درختان, نه تنها زنبوردار ضرر می کند بلکه باغ دار هم متحمل ضرر و زیان خواهد شد و خساراتی به آن وارد خواهد گردید که نتیجه آن عدم بازدهی میوه و بذر خواهد بود. بنابراین لازم است زنبورداران و باغداران تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از خسارت احتمالی به عمل بیاورند.

راه های مسمومیت زنبور عسل:

1 . استفاده زنبور عسل از شهد یا گرده گل هایی که به طور مستقیم مورد سمپاشی قرار گرفته اند. اثر سمیت بقایای برخی از سموم برای چند روز و حتی چند هفته بر روی گیاهان باقی می ماند.

2 . استفاده زنبور عسل از شهد یا گرده گل هایی که به طور غیرمستقیم بر اثر انتقال سموم در خلال سمپاشی توسط باد آلوده به سم شده اند.

3 . استفاده زنبور عسل از آب های آلوده به سم.

4 . تغذیه نوزادان از گرده های آلوده به سم که توسط زنبور عسل های باغ به کندو آورده شده اند.

تغذیه زنبوران از گیاهان سمپاشی شده غالبا سبب از بین رفتن آنها در باغ و مزرعه و یا هنگام بازگشت آنها به کندو شده و این کار موجب کاهش جمعیت کندو می گردد. بعضی از سموم خطرناک که توسط زنبوران به داخل کندو آورده می شود موجب مرگ و میر تمامی جمعیت اعم از نوزادان و زنبورهای بالغ می گردد. ممکن است سموم آلی بر روی دستگاه عصبی زنبور تاثیر گذاشته و قدرت هرگونه حرکت و فعالیت را از آن سلب نماید که نتیجه آن چیزی جز گرسنگی و تلف شدن زنبور نخواهد بود.

علایم و عوارض مسمومیت زنبور عسل:

1 . وجود تعداد زیادی زنبور مرده جلو کندو.

2 . از بین رفتن تمام جمعیت کندو اعم از نوزادان بالغ در صورت خطرناک بودن سموم.

3 . ایجاد بی نظمی در فعالیت داخلی کندو و کاهش بازدهی آن.

4 . ایجاد بی حسی, فلج و رفتار غیرعادی زنبوران جلو سوراخ پرواز.

5 . وقفه یا کاهش در تخم گذاری ملکه و حتی از بین رفتن آن.

6 . غارت کندوی مسموم شده توسط زنبورهای غارتگر.

وظیفه باغداران هنگام سمپاشی:

1 . باغداران باید در طول مدت گل دهی که حداقل 20 روز طول می کشد, از سمپاشی خودداری نمایند و در صورت لزوم این کار را قبل از باز شدن گل ها و یا بعد از تبدیل گل به میوه انجام دهند.

2 . در صورتی که مجبور به سمپاشی در هنگام گل دادن هستند باید از سمومی استفاده شود که برای زنبور عسل بی خطر باشد. این سموم به وفور در بازار موجود بوده و بی خطر بودن آن هم برای زنبورها روی برچسب آن قید شده است. این سم ها برای باغ های مرکبات نیز استفاده می شود که به یک نوع آن یعنی تیودان می توان اشاره کرد.

3 . در صورتی که مجبور به سمپاشی در روز هستید این کار را بعد از غروب آفتاب که همه زنبورها به کندوهای خود باز می گردند انجام دهید.

4 . جهت حرکت باد در موقع سمپاشی در نظر گرفته شود تا سم روی گل ها نریزد.

5 . از آلوده شدن گل ها و گیاهان که زیر درختان کاشته شده اند, خودداری گردد.

6 . قبل از سمپاشی باید به زنبورداران اطراف باغ اطلاع دهید تا پیش بینی های لازم را بنمایند.

7 . از ریختن سم روی زمین خودداری کنید و در صورت ریختن فورا آن را مدفون نمایید.

وظیفه زنبورداران هنگام سمپاشی:

1 . زنبوردار باید کلنی های خود را در جایی مستقر نماید که دسترسی کامل به آب داشته باشند تا در موقع سمپاشی, زنبورها از قطرات سم روی درختان به جای آب استفاده ننمایند.

2 . خطرناک ترین سموم برای زنبور عسل آنهایی هستند که همراه با گرده گل به کندو آورده می شوند و باعث مسمومیت زنبورهای جوان یعنی پرستارها و حتی نوزادان آنها هم می گردند.

3 . حشره کش های تماسی به محض تماس با بدن زنبورها قبل از بازگشت به کندو آنها را می کشد.

4 . در صورتی که سمپاشی در بین روز انجام گیرد باید صبح زود قبل از شروع فعالیت زنبورها کلیه سوراخ پرواز با توری سیمی به مدت 24 ساعت بسته شود تا از پرواز و تماس مستقیم زنبورها با سموم جلوگیری شود. در چنین موقعی حتما باید داخل کندوها آب برای خوردن زنبورها جهت جلوگیری از تلف شدن وجود داشته باشد.

5 . اگر قصد مهاجرت دارید این کار را در صورت لزوم قبل از سمپاشی انجام دهید تا زنبورها هیچ گونه صدمه ای نبینند.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام خدمت همکاران محترم بنده حقیر یه روش بلدم اونم یکی از همکارام بهم توصیه کردن که از سرکه ی سیب بهتر عمل میکنه ولی بستگی به زنبوران شما داره بنده از داروی دزوجرم میکروچوک که مخصوص ضد عفونی کردن مرغداری هاست استفاده کردم و به عضای هر 100 لیتر 50 میلیلیتر ناچیز از دارو اضافه کردم و مخلوط کردم و با سمپاش تمیز که هیچ داروی مضری توش اصلا باقی نمونده به زنبورام پاشیدم البته میتونید از بطری که درش سوراخه هم استفاده کنید این کار باعث ضد عفونی اونا میشه ولی شما اول روی یک یا دو کندو بزنید اگه اثر منفی نداشت به تمام زنبوراتون بزنید توجه داشته باشید که اگه زیاد بزنید احتمال مرگشون هست و فقط کمی بزنید البته توجه داشته باشید که دارو تاریخ گذشته نباشه چون در این صورت برای زنبورا فوق العاده خطرناکه شاد و پیروز باشید

  2. سلام خسته نباشید
    بنده و پدرم بیش از ۱۲ ساله که زنبور داری میکنیم و با اسول زنبورداری کاملا اگاه هستیم
    ولی موضوعی است که نمیتوانیم جلوی طلفات را بگیریم
    در اطراف زنبور های ما که شامل ۳ جای مختلف با فاصله بیش از ۵۰کیلومتر است سمپاشی صورت میگیرد وسم استفاده شده فیبروزین هست که طرز کار سیستمی هم دارد که تا هفته ها باعث مرگ زنبوران میشود

    برای پیشگیری از این طلفات چه باید کرد
    بعضی از زنبورداران دادن ویتامینC یا آب لیمو را به طور مهلول در آب و شکر توصیه میکنند نظر شما در این باره چیست؟

    با تشکر مهدی احمدی

    1. سلام من هم با همین مشکل روبه رو بودم تا اینکه یه راهی رو یکی از همکارای محترمم بهم توصیه کردن به ازای هر لیتر اب 25 میلی لیتر سرکه سیب به اب اضافه شود سپس با اب پاش روی هر شان\قاب اسپری شود به طوری که همه زنبوران کمی خیس شده باشند توجه داشته باشید که زیاد نزنید سعی کنید موقع غروب بزنید فوق العادس اثر میکنه و پس از یک روز زنبوارن بهبود پیاد میکنند البته باید توجه داشت که گرده ی سمی چون موجود هست احتماتال مردن نوزادان هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *