فروش ملکه کارنیکا
آموزش

روش های تصفیه کردن عسل

عسل تخلیه شده از اکستراکتور معمولا حاوی ذرات موم, دانه های گرده, اجساد زنبورهای مرده و حباب های هواست که این ناخالصی ها باید از عسل جدا گردد.

برای تصفیه کردن عسل می توان از روش های زیر استفاده نمود:

1 . عسل را در منبع عسل که معمولا از استیل یا فولاد ضد زنگ است می ریزند. ذرات موم و سایر ناخالصی های آن به علت سبک بودن به طرف بالای عسل می روند و بعد از یکی دو روز می توان آنها را جدا کرد.

2 . بعضی از ظروف صافی عسل دارای شبکه های توری فلزی به اندازه های مختلف از ریز تا درشتند و قادرند این مواد را جدا سازند.

3 . عسل را در ظرف دو جداره ریخته و حرارت آن را به 46 درجه سانتی گراد می رسانند. پس از مدتی ذرات درشت و سبک در بالا و ذرات سنگین در ته ظرف جمع می شوند. مواد سبک و درشت را می توان از بالای ظرف جمع آوری کرد و با تعبیه شیر خروجی ظرف دو جداره, کمی بالاتر از کف بشکه, از وارد شدن مواد ریز و سنگین ته نشین شده به داخل ظرف بعدی جلوگیری نمود.

لازم به ذکر است که اگر قبل از صاف شدن عسل, درجه حرارت عسل بالا برده شود یعنی بیش از 46 درجه سانتی گراد, مواد داخل آن ذوب شده و روی عطر و طعم عسل اثر گذاشته و موجب کاهش کیفیت آن خواهد شد.

{ مرتضی علی آقایی نراقی }

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام من به تازگی عسل کنار گرفتم ولی عسلی که گرفتم با کف سفید مخلوط شده و چند روز ته دبه گذاشتم ولی هنوز کفش بالا نیومده باید چکار کنم

  2. سلام و وقت بخیر من تازه یک عسل رو گرفتم فقط برای اینکه زنبورها رو کنار بزنم شرایط روشن کردن آتش رو نداشتم مجبور به گرفتن آب شدم اما الان عسل کمی شل شده و گمانم آب هم در عسل مخلوط شده. البته عسل کُنار هستش میتونید راهنمایی کنید چطور آب رو ازش جدا کنم؟

  3. سلام وخسته نباشید.
    داخل ظرف عسلمون مورچه افتاده میشه لطفا بگید این مورچه ها رو چطوری از عسل جداکنیم.

  4. سلام
    من تازه در حال مطالعه برای صادرات عسل هستم و خوشحالم با سایت خوب شما آشنا شدم.. چند سئوال دارم که ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    -اگر مرجع مشخصی برای قوانین صادرات این محصول میشناسید لطفا راهنمایی بفرمایید.
    – آیا منبعی برای اطلاعات این کار اعم از انواع عسل قابل تامین در ایران- میزان تولید- روشهای کنترل کیفی قبل از بارگیری…..وجود دارد؟
    – ضمنا به دنبال منبع تامین بشکه برای انبارش عسل هستم.
    آیا منبعی برای تامین آن سراغ دارید که کاملا مورد تایید استاندارد و بهداشت باشه ؟

    لطفا راهنمایی بفرمایید.

  5. باسلام عسلي كه برداشت نموده ام طعم خاصي مثل طعم شكلات مي دهدواين طعم مشتري پسند نيست براي از بين بردن اين طعم مرا راهنمائي كنيد

    1. اگر به طور طبیعی این مزه را دارد خب این یک خصوصیت خوب است و باید بدانید از کدام گیاه است و به نام عسل آن گیاه بفروشید
      ولی اگر با تغذیه مصنوعی ایجاد شده مجبورید با قیمت نازل از دستش راحت بشید
      اگر بخواهید مزه را عوض کنید به نظر من وضع بدتر می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *