فروش ملکه کارنیکا
آموزش

گرده گیری از کندوی زنبور عسل

اهمیت گرده در تامین نیاز هر کلنی سالم, غیر قابل انکار است و تا زمانی که یک جایگزین مناسب برای گرده پیدا شود, زنبورداران علاقمند به تولید سودآور, ناگزیرند به نحوی مقداری گرده از بعضی از کندوهای خود جمع آوری کنند که این عمل را اصطلاحا گرده گیری یا شکار گرده گویند, تا در بهار آن را با آرد سویا و مخمر آبجو مخلوط کرده, به تغذیه زنبوران برسانند.

انتخاب کلنی های عاری از بیماری لوک برای گرده گیری خیلی مهم است. زیرا اگر چه گرده های جمع آوری شده, خود فاقد ارگانیسم عامل بیماریزا است ولی کارگران در ضمن خارج کردن بقایای لاروهای مرده در اثر بیماری, ممکن است گرده را آلوده کنند و بدین ترتیب بیماری به سایر کلنی ها انتشار یابد.

طرح, ساختمان و طرز عمل دستگاه پلن گیری یا شکار گرده خیلی ساده است و زمان کاربرد آن بستگی به زمان وجود حداکثر گرده و جریان اصلی نوش دارد. بعضی از زنبورداران بلافاصله قبل از شروع جریان اصلی نوش, پلن گیری را شروع می کنند و یکبار دیگر بعد از جریان اصلی نوش این کار را تکرار می کنند. بعضی دیگر در طول فصل رویش چندین دفعه گرده گیری می کنند. عده دیگری از زنبورداران به طور مداوم از چند کندوی خود گرده گیری کرده و در آخر فصل یا این کندوها را از بین می برند و یا با کندوهای دیگر ادغام می کنند. قاعده متداول این است که از هر کلنی که زمستانگذرانی کرده 453 گرم گرده حاصل گردد.

اصل اساسی در ساختمان هر دستگاه گرده گیر این است که روی آن از توری با مش 5 یا صفحات فلزی سوراخ دار با سوراخ هایی به قطر 4.7 میلیمتر پوشیده شده و دارای مخزن نگهدارنده ای باشد که توده های گرده جدا شده از پای زنبورهایی را که از مزرعه به کندو برمی گردند, جمع آوری کند.

محققین و تولید کنندگان وسایل زنبورداری, انواع مختلف گرده گیر را طراحی کرده اند که بعضی روی تخته کف استاندارد کندو و در محل سوراخ پرواز و بعضی مجاور سوراخ طبقه دوم نصب می شود. به هر حال قبل از نصب دستگاه باید زنبوران کارگر را به سوراخ ورودی عادت داد.

در نواحی مرطوب توده های گرده به سرعت مورد حمله کپک ها قرار خواهد گرفت, مگر اینکه به طور روزانه برداشت شود, لذا در زنبورداری های بزرگ که چندین زنبورستان دارند, باید این عمل را در زنبورستان های نزدیک به کارگاه انجام دهند.

گرده های تازه جمع آوری شده باید بلافاصله خشک شوند یا به فریزر منتقل شوند و یا با مواد دیگر مخلوط گردد. اگر وسایل لازم در اختیار باشد, منجمد کردن ساده ترین راه است. خشک کردن گرده باید در حرارت 43 درجه سانتی گراد یا کمتر صورت گیرد و پس از آن گرده باید در ظروف در بسته ای که هوا در آن نفوذ نکند ذخیره شود.

برای اختلاط با آرد سویا, توده های گرده باید له شوند زیرا توده های گرده خشک شده به راحتی در محلول شکر مخلوط نمی شوند. اختلاط یک به یک گرده و آرد سویا این مخلوط را در مقابل فساد حفظ می کند. اگر مخلوط فوق برای تغذیه فوری به کار رود می توان مقدار زیاد تری از آرد سویا را نیز به کار برد.

اهمیت دانه های گرده برای انسان مورد سوال است. در حالی که بسیاری از مردم به جستجوی خود برای یافتن اکسیر زندگانی ادامه می دهند, افرادی نیز هستند که به دلایل سود جویانه سعی در کشف عقاید و آراء اکسیر زندگی هستند. شاید در مورد اهمیت گرده برای تغذیه انسان تلاش این گروه بی اثر نبوده باشد. به هر حال با وجود این که گرده محتوی پروتئین, کربوهیدرات ها, چربی, مواد معدنی و ویتامین ها می باشد, تجزیه های شیمیایی نشان داده است که پروتئین دانه های گرده تفاوت چندانی با بسیاری از پروتئین های گیاهی ندارد.

دیواره ی دانه های گرده ضخیم و ناصاف است. بعضی از این دانه ها در مقابل اسید های غلیظ, مواد قلیایی گرم و حتی در مقابل آسیاب کردن مقاومت می کنند. بعضی از توده های گرده که توسط زنبور های عسل جمع آوری می شوند, محتوی میکروارگانیسم هایی هستند که گفته می شود عامل خونریزی داخلی هستند و نیز بعضی دارای کپک های سمی و ذرات گرد و خاک می باشند.

با قرار دادن مقداری از توده های گرده در داخل کپسول خوراکی, تغذیه آن برای انسان آسان می شود و موجب می گردد که طعم و مزه آن معلوم نشود, اما منافع یا مضرات آن برای سلامتی انسان زیر سوال است و باید بیشتر روی آن تحقیق شود.

{ مرتضی اسماعیلی }

‫2 دیدگاه ها

  1. بسيار خوب . براي من كه خيلي مفير بود . دانلود كتاب براي تازه كارها رو دانلود كردم ولي پسورد جواب نميده، باز نميشه. در آخر از توجهتون متشكرم. موفق باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *