فلو هایو, کندو یا اسباب بازی

زمان مطالعه 11 دقیقه
flow hive

راننده وانت باری را تصور کنید که در وضعیت کساد کار و بار, با نصب جک هیدرولیک, مرحله خالی کردن بار ماشینش را تسهیل کرده است. تصور بنده از کندوهای به اصطلاح مدرن شرکت ” فلو هایو ” همین است.

در وضعیتی که صنعت بدون متولی زنبورداری در ایران به سختی نفس می کشد, آیا واقعا مشکل این صنعت, چگونگی استخراج عسل است؟ اصلا مگر چقدر عسل برداشت می شود که در استخراج آن دچار سختی کار باشیم؟

این کندوها که با شعار ” زحمت کمتر, لذت بیشتر ” به بازار آمده, حاصل تفکر پدر و پسری استرالیایی می باشد که راه خوب پولدار شدن و نیز کمک به اقتصاد کشورشان را پیدا کرده اند.

در روزگاری که مردم نمی دانند چه چیزی را باید بخرند, کافیست حتی یک خرید بی معنی را با حقه های تبلیغاتی و روانشناسی به آنها بشناسانیم تا زندگی بدون آن چیز را, بی معنی متصور شوند.

 

به جملات زیبا و تاثیر گذاری که برای توصیف این اسباب بازی, در زیر آمده است توجه فرمایید:

کلید جریان عسل را بچرخانید و حرکت عسل خالص و تازه را از کندو مستقیما به داخل شیشه عسل نظاره گر باشید.

نه ظرف و ظروفی, نه سر و صدایی, نه وزنه سنگینی و نه تجهیزات گران قیمتی برای برداشت عسل. از هیچ یک خبری نیست.

از پشت جداره شفاف عقب کندو می توانید بدون بازکردن درب آن, زمان رسیدن عسل را تشخیص دهید. فرایند برداشت عسل بسیار تمیز و مرتب انجام خواهد شد و زنبورهای عسل چندان متوجه موضوع نخواهند بود.

سیستم فلو هایو, فرآیند استخراج عسل را برای زنبورها بدون استرس و برای زنبوردار بدون زحمت خواهد کرد.

ما هم اکنون آماده دریافت پیش سفارشات شما برای فلو هایو هستیم.

سال ها پیش, سیدر اندرسون, جوان زنبوردار استرالیایی در یک روز ابری, نزدیک غروب, برای برداشتن عسل یکی از کندوهایش آماده می شود. لباس و کلاه و دستکش می پوشد و کار را شروع می کند. از لحظه ای که در کندو را باز می کند, زنبورها به سرش می ریزند و حسابی از خجالتش در می آیند. به سختی کندو را جمع می کند و فرار را بر قرار ترجیح می دهد.

درد نیش ها و سر و روی باد کرده این سوال را در ذهنش به وجود می آورد که آیا راه بهتری برای گرفتن عسل وجود ندارد؟ همین می شود که او و پدرش, استوارت اندرسون, یک دهه از زندگیشان را برای کار روی این ایده صرف می کنند و در آخر آرزوی زنبوردارها برای برداشت آسان عسل را محقق می کنند. کندوی فلو هایو نتیجه پشتکار ده ساله آنهاست.

سیدر اندرسون هم اکنون با ارائه مجموعه سه قابی به قیمت ۲۶۰ دلار, شش قابی ۳۹۰ دلار و کندوی کامل فلو هایو به قیمت ۶۷۰ دلار در آستانه تبدیل شدن به یک زنبوردار میلیاردر است.

اختراع او این ارزش را داشته است که دیلی تلگراف, نیویورک تایمز, واشنگتن پست, سی ان ان و بسیاری دیگر از معروف ترین رسانه های جهان به بازتاب این نوآوری اعجاب انگیز بپردازند.

 

فلو هایو-1
فلو هایو-1

 

 

و اما جواب های ساده به این بازار گرمی ها:

باز هم کلید! خاهشا کلید را نچرخانید, ممکن است سر زنبورهای عسل داخل سلول ها باشد و له شوند!

چقدر باید منتظر بمانیم تا عسل ها از قاب ها تخلیه شوند؟

چقدر باید شیشه های شکستنی را به زنبورستان و از آنجا به انبار انتقال دهیم؟

چقدر تک به تک برای هر لوله استخراج شیشه بچینیم؟

چه کسی باید مواظب غارت نشدن شیشه های سر باز باشد؟

اگر ظرف و ظروفی نیاز نیست پس این ظرف های شیشه ای چیستند؟

سر و صدا؟ مگر در روش های دیگر برداشت سر و صدایی هست؟

اگر وزنه سنگینی برنمی دارید پس عسل ها را چه می کنید؟

تجهیزات این کندوها گرانقیمت ترند یا یک استراکتور ساده؟

این جوان باید بداند که در هوای ابری و آن هم نزدیک غروب, زنبور عصبانی می باشد و نباید بازدید شود!

نژاد زنبورهایش آنقدر وحشی بوده که ایشان حتی دستکش هم استفاده می نموده است! بهتر نبود کمی به فکر اصلاح نژاد زنبورهایش باشد؟

با این که کلاه داشته, اما سر و صورتش نیش خورده است؟!

با اینکه زنبوردار بوده اما مثل تازه کارها, بدنش در اثر نیش زنبور باد کرده است؟!

و اینجاست که به فکر راه بهتری برای پول درآوردن می افتد. ده سال تلاش برای شما زنبوردار گرامی و نه خود و کشورش؟!! یعنی بخش غم انگیز رمان اینجاست که این پدر و پسر فقط برای رضای خدا و زنبورداران دیگر کشورها این کار را انجام داده اند, و نه منفعت خودشان.

بیش از دو و نیم میلیون تومان قیمت یک اسباب بازی فانتزی ( در سال 1395 ) برای یک زنبوردار ایرانی! البته هنوز زنبور و ملکه ای داخلش نیستند و باید هزینه دریافت آن را نیز تقبل نمایید.

و نهایتا بخش اصلی مسئله!! تبلیغات خوش رنگ و لعاب رسانه های استعمار برای با خبر کردن مستعمرات خود. انواع تصاویر باکیفیت و زیبا برای متحیر کردن بیننده. کلماتی روانشناسانه برای ترغیب به خریدی مشتاقانه و …

گریه دارد! روانشناسی برای ایجاد یک متن موفق, پشتوانه دولتی برای ارائه محصول صنعتی و ایجاد اشتغال, تاجرانی باهوش برای صادرات استعمار, رسانه هایی مدرن و قوی برای نفوذ در ذهن مخاطب و…

ور در عوض ما! وارد کنندگانی بی سواد و منفعت طلب, واردات اسباب بازی و خروج ارز, مسئولینی بی تفاوت, فروشندگانی حریص و خریدارانی ساده لوح! گریه ندارد؟

 

فلو هایو-2
فلو هایو-2

 

کار زنبورداری دارای مراحل مختلفی می باشد که راحت ترین و جذاب ترین مرحله آن بحث برداشت محصول عسل است. این مرحله از کار آنقدر دلچسب و راحت می باشد که خستگی یک فصل مشکلات کار از بدن زنبوردار در آمده و شامل تکاندن قاب های عسل کامل شده و انتقال به کارگاه استخراج می باشد. در کارگاه ابتدا پولک تراشی و بعد استخراج انجام می شود و بعد بسته بندی نیز پایان کار می باشد.

البته این روش کار کردن برای یک فرد باتجربه و آشنا به کار زنبورداری است و چون به تمام ابعاد کار تسلط دارد, وقتی صد کندوی فلو هایو را هم به ایشان به عنوان هدیه بدهید, حاضر نخواهد شد آن ها را به زنبورستانش راه دهد. اینجاست که هدف این واردات مشخص می شود.

جوانان تازه کار! قشر با انگیزه اما بی تجربه ای که اکثرا وضعیت مالی خوبی هم ندارند و به دلیل مشاهده تبلیغات این محصول و نیز مبلغی که به عنوان وام به خریدار تعلق می گیرد, به اشتباه افتاده و اقدام به خرید این اسباب بازی می نماید.

چند سال بعد نه تنها جوانی شاغل نشده, بلکه بدهکاری به جامعه اضافه شده, دنباله شغل زنبورداری بریده شده, نجاری بیکار شده و…

راستی وام! تسهیلاتی برای خرید اسباب بازی. اینکه سود واردات این کندوها چه اندازه می باشد که شرکت های وارد کننده توانسته اند بانک های کشور را راضی به مشارکت نمایند جای سوال دارد.

 

فلو هایو-3
فلو هایو-3

 

هرچند کسی که خودش را به خواب زده باشد, بیدار شدنی نیست, اما دلایل بیشتری را برای بی مصرف بودن این نوع کندوها ذکر می کنیم.

هیچ زنبورستانی را در دنیا مشاهده نمی نمایید که از این کندو ها استفاده نمایند و تمام کاربران این کندوها به صورت خانگی و فانتزی با این ابزار کار می کنند. دقیقا مثل افرای که در خانه یک آکواریوم دارند اما پرورش دهنده ماهی نیستند و معمولا بعد از یک سال آن را دور می اندازند. البته هیچ بعید نیست به زودی چند زنبورستان نمایشی برای ترغیب بیشتر خریداران ایجاد شود.

قاب های این کندوها پلاستیکی بوده و خواص اعجاب انگیز موم طبیعی را ندارند و این از کیفیت عسل موجود در آنها می کاهد. همچنین حتی با داشتن بهترین کیفیت باز هم در کنار عسل تجزیه خواهند شد و عسل را سمی خواهند کرد, زیرا اسید عسل بالاست.

متعلقات این کندوها زیاد است و در صورت معیوب شدن یک قطعه, باید یک کندو کاملا کنار گذاشته شود.

سقف این کندو شیب دار بوده و در زمان کوچ مشکل آفرین خواهد بود. اگر هم قابل جدا شدن باشد, خود یک بار اضافی می باشد.

واردات این نوع کندوها باعث وابستگی و خروج ارز می باشد و مسلما ضربه ای خواهد بود به اقتصاد داخلی و به ویژه صنف نجاری ها در کشور.

 

سخن آخر!

ما مطمئن هستیم که زنبورداران کهنه کار, برای استفاده از این نوع کندوها هیچ علاقه ای ندارند. تنها درخواست ما از عزیزان تازه کاری که قصد خرید این نوع کندو ها را دارند یک چیز است, حداقل در سال اول, زنبورداری را با این کندو ها آغاز نکنید.

پیروز باشید عزیزان

{ رحمان رحمانی پرست }

7 دیدگاه
  • گیریم ک تمام حرفهایی ک زدید درست باشه. اما فکر نمیکنید مدت زمان تولید عسل را کاهش میده؟
    چقدر طول میکشه زنبور روی برگ موم یک لانه بسازه و بعد شروع ب پر کردن اون کنه؟

  • سلام
    ساخت این مدل کندو کار سختی نیست و در داخل هم قابل طراحی و ساخت است.(نظر شخصی)
    قصد دارم یکی دو قاب برای تست درست کنم (به کمک برش لیزر و متریال پلسی گلاس) و در یک کندوی کابینی قرار دهم. ترکیب کندوی کابینی و این مدل خیلی جالب خواهد بود.

  • به نام خدا
    هر چیز نو و بدیعی موافقان و مخالفانی دارد و در بسیاری از موارد نظرات هر دو گروه نه بر مبنای منطق و دانایی بلکه از باب شایعات است. همکار ارجمند جناب آقای رحمانی که از پیشکسوتان این صنعت هستند قطعا نظراتی عالمانه ارایه داده اند و با توجه به وضعیت کسب و کار در ایران بخش زیادی از جملات قرین به صحت هستند. چقدر خوب است محققان دانشگاهی با ارزیابی دقیق این کندوی متفاوت بتوانند اظهار نظری دقیق و قابل استناد ارایه دهند. زنبورداران آگاه نیز هرگز بدون داشتن پشتوانه علمی سرمایه گرانقدر خود را صرف ایده ای تجربه نشده نخواهند نمود و به خوبی مواظب منفعت طلبانی که به هیچ اصول اخلاقی اعتقادی ندارند خواهند بود. با آرزوی تندرستی و سربلندی برای همه زنبورداران پرتلاش و میهن دوست این کشور تاریخی و جامعه بشری.

  • باعرض سلام با نظر شما کاملا موافقم، تازه جدا از هزینه هنگفت تهیه این نوع کندو اگر همه چیز بخوبی پیش رود بازهم استفاده از این نوع کندو در کشور ما که اکثر زنبورداری به صورت سنتی است و بعلت کمبود گرده زنبور دار مجبور به کوچ کردن است استفاده از این کندوها عملا غیر ممکن است.

  • با عرض سلام و خسته نباشید مطلب بسیار بجا و دقیقی بود کاملا موافقم .

  • ما موشک به فضا میفرستیم.ساخت این کندوها کاری ندارد. در ایران هم که کپی رایت نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *