فروش ملکه کارنیکا
آموزش

روش های ارگانیک و طبیعی مبارزه با کنه واروآ

1 . حذف اولین قاب پر از تخم:

وقتی در یک کلنی نوپا, ملکه اولین شان را از تخم پر کرد باید آن را حذف کرد. بدین ترتیب حدود 50 درصد از آلودگی کنه واروآ کاهش پیدا خواهد کرد.

2 . محدود کردن تخمگذاری ملکه:

اگر ملکه را هر 10 روز روی فقط یک شان محدود کنیم, بعد از 3 مرحله تکرار, آلودگی به کنه حدود 60 درصد کاهش خواهد یافت. بعد از هر مرحله باید شان پر از تخم را نابود کرد.

3 . شان با سلول های نر:

کنه واروآ علاقه شدیدی به تخم گذاری در سلول های نر دارد. دلیل این امر این ست که دوره سربسته بودن سلول های نر طولانی تر بوده و کنه در این شرایط قادر است که دو بار چرخه تولید مثلی انجام دهد. وقتی یک شان با سلول های نر در وسط کندو قرار داده شود و بعد از بسته شدن سر آخرین سلول ها, آن شان را حذف کنیم در این صورت آلودگی به شدت کاهش پیدا می کند.

4 . شوک گرمایی:

شوک گرمایی 44 درجه سانتی گراد به مدت 25 دقیقه باعث کاهش جمعیت این کنه خواهد شد.

5 . پاشیدن پودر شکر:

پاشیدن 125 گرم پودر شکر روی شان ها و زنبورها باعث می شود که سطح بدن زنبور ها لغزنده شده و کنه ها سقوط کنند. در این حالت باید کف کندو یک ظرف حاوی مواد چسبنده مثل روغن بوده و بالای آن ظرف یک توری باشد تا زنبورها داخل ظرف سقوط نکنند. پودر شکر باعث ایجاد رفتار پاک کنندگی در زنبورها شده و همدیگر را تمیزکاری می کنند. این روش ارزان و ارگانیک, هیچ نوع اثر نامطلوبی روی زنبور های بالغ, شفیره و عسل نداشته و ریزه های شکر وارد مجرای تنفسی زنبورها نمی شود. پودر شکر را در هر زمان به جز خوشه زمستانی می توان پاشید.

6 . شربت آبلیمو:

مقدار نیم لیتر آبلیموی طبیعی و نیم لیتر شربت یک به یک را مخلوط و به هر کلنی حدود 50 میلی لیتر می خورانیم. این کار تا 85 درصد آلودگی را کاهش خواهد داد. آبلیمو حتما باید از لیموی طبیعی باشد نه از آبلیمو های کارخانه ای و صنعتی.

7 . انتخاب طبیعی:

انسان همیشه به دنبال کوتاه و کم هزینه کردن مشکلات است, غافل از اینکه این مشکلات با حضور خود وی ایجاد شده و با این رفتارهای خود پسندانه باز هم شدیدتر خواهند شد. روش های بالا برای کوتاه مدت شاید موفق باشند اما به یاد داشته باشیم که بهترین و ماندگار ترین ها آنهایی هستند که در طولانی مدت جوابگو باشند.

نظر دکتر شهرستانی درباره اغلب بیماری ها و مشکلات زنبور عسل این بود که باید کلنی های قوی و فعال داشته باشیم تا نتایج کار ما مناسب باشد.

به نظر بنده, بهترین راه برای رهایی از مسائلی همچون بیماری ها, بچه دادن زیاد, نیش زنی, بره موم فراوان و… انتخاب بهترین و مقاوم ترین کندوهای هر سال برای تولید ملکه در سال های بعدی می باشد. کلنی هایی که بدین طریق اصلاح می شوند, بعد از گذشت چند سال به صورت طبیعی, مشکلات کمتر و در نتیجه مراقبت های کمتری را نیازمندند.

به یاد داشته باشیم که کنه ها جزء همین اکوسیستم می باشند و مطمئنا حذف آنها باعث مشکلاتی خواهد شد که آیندگان گریبانگیر آن خواهند بود.

{ رحمان رحمانی پرست }

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام نظرات شما مفید بود ممنون من اومدم یه کندو را که خیلی الودگی کنه شدید بود توی دو زوز به نوبت همه قابهاشو فریز کردم خیلی خوب جواب داد

  2. باسلام مطالب بسیار عالی بود نظرتون درباره دودی دادن با موادسنتی مانند سرگین الاغ برای مبارزه با کنه واروا چیست آیا مواد دیگری برای استفاده در دودی وجود دارد و اصولا برای مبارزه با کنه چه موقع باید از دودی استفاده کرد؟

    1. سلام. چند بار شنیدم که خوبه اما تجربه نکردم تا حالا. اطلاعی درباره مبارزه با دود ندارم ولی اگر دود یا تصعید اسید اگزالیک باشه بسیار موثره.

  3. سلام مطالبتان عالی بود لطفا درمورد بهترین نژزنبورها مرا راهنمایی فرمایید

  4. با درود وسپاس فراوان،بنده برج ۲ امسال یک بره از روی درخت به داخل یک کندو منتقل کردم تا الان هم نگهداری کردم ولی مراحل بعدی جهت نگهداری را نمیدانم تا الان کلنی ۱۰ قاب پر دارد از الان به بعد چه کارهایی باید انجام بدم ممنون از راهنمایی شما

  5. بسیار بسیار عالی بود.لطفا مطالبی در مورد کنترل با آویشن بگذارید.

  6. اگه آبلیمو رو به صورت خالص روی قابها اسپری کنیم،کارایی ش بیشتر نیست؟

  7. سایت خوبیست ومطالب مفیدی دارد .لطفآ داروهای فروشگاه را کامل کنید.صفحه پرسش وپاسخ بگذارید.در ضمن سایت بسیار کنده فکری برای سرعت سایتتان کنید .

    1. ممنون از لطف شما
      به جای صفحه ی پرسش و پاسخ ما انجمن ایجاد کرده ایم تا به جز پرسش و پاسخ کاربران بتوانند مطالب خود را هم ارسال نمایند
      سرعت لود صفحات فقط برای بار اول کند می باشد ولی چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *