فروش ملکه کارنیکا
آموزش

ترکیبات, خواص و مصارف ژله رویال

ژله رویال ماده ایست غلیظ, لیمویی یا کرم رنگ, که در آب حل شده و کمی کف تولید می کند. همچنین با PH حدود 3.5 تا 4.5 دارای خاصیت اسیدی بوده و وزن مخصوص آن حدود 1.1 می باشد. ژله رویال از نظر کیفی اساسا از دو ماده دزوکسی ریبونوکلئیک اسید ( DNA ) و ویتامین B5 ( اسید پانتوتنیک ) تشکیل شده است.

ژله رویال که به آن شاه انگبین و ژله سلطنتی نیز گفته می شود, به وسیله یک جفت غده مغزی زنبوران کارگر پرستار, معمولا در سنین 2 تا 12 روزگی ترشح شده و مورد استفاده زنبور عسل ملکه در تمام طول عمرش و زنبور عسل های نوزاد در مراحل اولیه رشد قرار می گیرد و هميشه به طور مستقيم به ملکه يا لارو ها داده شده و در کندو ذخيره نمی شود. تحقیقات نشان داده است که عمر طولانی, قدرت تخمریزی فوق العاده و جثه زیبا و بزرگ ملکه به دلیل خواص مغذی ژله رویالی است که مصرف می کند.

ژله رویال تنها ماده غذایی مورد مصرف ملکه است و باعث می گردد تا ملکه حدود 60 برابر زنبور عسل های عادی زندگی کند. علت اینکه ملکه زنبور عسل در 24 ساعت می تواند حدود 2000 تخم بگذارد و مدت ۶ تا ۸ سال زندگی کند, در حالی که عمر زنبورهای دیگر ۳۸ تا ۴۲ روز است و توانایی جفتگیری و تولید مثل ندارد, این است که ملکه از غذای مخصوصی تغذیه می کند که سایر زنبوران به جز سه روز اول مرحله رشد به آن دسترسی ندارند و اهمیت آن در زندگی زنبور عسل همانند نقش شیر مادر در زندگی نوزادان است.

علت اختلاف بین خوراک ملکه با زنبورهای کارگر و نر و نیز خواص ژله رویال, موضوع اساسی مطالعات دوبل وفر, پژوهشگر آلمانی است. وی به دنبال دیگر محققین آمریکایی با 13 سال پشتکار تمام به جستجو پرداخت و به این نتیجه رسید که سر زیبایی و نیرومندی, عمر دراز و اختلاف طول عمر ملکه با سایر زنبوران در این ماده حیات بخش ( شاه انگبین ) نهفته است. حال مشخص می شود چرا دو زنبور عسل که یکی از انگبین ( عسل ) و دیگری از شاه انگبین ( ژله رویال ) تغذیه می شوند, تفاوت معنی داری در طول عمر دارند.

کشور های عمده تولید کننده ژله رویال

در مناطقی که از شرایط آب و هوایی خوبی برخوردارند, میزان تولید ژله رویال بالاست. بیشترین مقدار تولید ژله رویال در چین و تایوان متمرکز گردیده است, به طوری که در سال ۱۹۸۴ میلادی, ژله رویال در چین ۴۰۰ تن در سال بوده است. جمهوری کره و هنگ کنک و بعضی از کشورهای آسیای شرقی هم تولید کننده ژله رویال هستند. سالانه در کشور ژاپن ۲۴ تن ژل رویال تولید می گردد و به میزان ۹۹ تن نیز واردات می شود. قیمت عمده فروشی ژله رویال تازه ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار برای هر کیلو می باشد.

خواص شیمیایی ژله رویال

تجزیه شیمیایی ژله رویال نشان می‌دهد که این ماده دارای آب, پروتئین, چربی, مواد احیاکننده, خاکستر و مقداری مواد نامشخص می باشد. این ماده دارای انواع ویتامین های گروه B, قندها, استرول ها, تعدادی از اسیدهای چرب و آنتی بیوتیک هاست. شاه انگبین سرشار از هورمون های آمیزشی و ویتامین E است که فعالیت های آمیزشی را تحریک می کند.

طول عمر حشرات, موش ها, خوکچه های هندی و دیگر جانوران آزمایشگاهی که به جیره غذایی آنها مقدار زیادی شاه انگبین افزوده شده بود به اندازه یک سوم زیاد شد. همچنین تخم گذاری مرغ ها افزایش یافته و مرغ های پیر, تخم گذاری را از سر گرفتند.

آزمایش های باکتری شناسی نشان داده اند که شاه انگبین نه تنها کاملا بدون میکروب است, بلکه دارای خواص ضد باکتری نیز هست. از آنجایی که شاه انگبین یک ماده غذایی است, این منطقی به نظر می رسد که حاوی مواد آنتی بیوتیک نیز باشد.

ژله رویال به دلیل داشتن آنزیم ها و هورمون های طبیعی, حساس به نور و اکسیژن هوا بوده و باید در جای خنک و تاریک نگهداری شود.

ژل رويال منبع غنى از هورمون های جنسی, پروتئین ها از جمله 8 اسيد آمينه ضرورى, انواع ويتامين ها به جز ويتامين K, مواد معدنى مختلف, اسيدهاى چرب, قندها, استيل كولين که كمبودش فرد را براى ابتلا به آلزايمر مستعد می کند و گاماگلبولين که تقويت كننده سيستم ايمنیست می باشد.

در بازارهای جهانی, ژله رویال به شکل مخلوط با آب, عسل, گرده گل و سایر مکمل های غذایی عرضه می شود. این ماده مغذی به شکل کپسول و یا آمپول های خوراکی در بازارهای اروپایی و آمریکا متداول است, ولی در ایران فقط به شکل مخلوط با عسل و یا خالص عرضه می شود.

متاسفانه مجامع و ارگان های دارویی کشورمان, شناختی از این ماده اعجاب انگیز ندارند و گرایش و حرکت عملی نیز در جهت شناخت و استفاده دارویی از این ماده تاکنون انجام نشده است. همچنین به علت عدم هماهنگی بین زنبورداران و مراکز بهداشتی, تولید در سطح بسیار پایینی می باشد و میزان تقاضا نیز به تبعیت از آن بسیار محدود شده است.

خواص درمانی ژله رویال با مدارک و مستندات علمی

ژله رویال در ابتدا جهت اثرات حیات بخش آن تبلیغ می گردید. مصرف کنندگان اظهار نمودند که ژله رویال اکثر مسائل مربوط به سلامت آنها را حل کرده است. در بسیاری از موارد آنها به بیماری های مزمن یا پیشروی کننده مبتلا بودند و چون سایر معالجات به نتایج مطلوب منجر نگردیده بود, اثرات حاصله به وسیله خوردن ژله رویال معجزه آمیز پنداشته شد.

افرادی که ژله رویال را مصرف کرده بودند گفتند بلافاصله احساس آسایش کلی داشته اند, یعنی تاثیری روی بازده فیزیکی آنها ( مقاومت در برابر خستگی ), کار عاقلانه ( ظرفیت یادگیری زیادتر و حافظه بهتر ) و همچنین روی وضع ذهنی آنها ( اعتماد به نفس زیادتر, احساس آسایش و شادمانی ) داشته است. به عبارت دیگر, به نظر می رسد ژله رویال مانند یک ماده محرک عمومی عمل می نماید و واکنش ایمنی و وظایف کلی بدن را بهبود می بخشد.

در بررسی های آزمایشگاهی تایید شده است که اسید 10 هیدروکسی دکانوئیک در ژله رویال فعالیت ضد سمی و آنتی بیوتیکی دارد. این ماده یک چهارم فعالیت پنی سیلین بر علیه میکروکوکوس فایروجنس و همچنین اثر قارچ کشی را نشان می دهد. در آزمایشات به عمل آمده از اثرات ضد ویروسی ژله رویال استفاده شده و مقاومت بهتر آن در برابر بیماری های عفونی و ویروسی در موش های خانگی مشاهده شده است.

همچنین مشخص شده است که ژله رویال می تواند مقادیر کلسترول و تری گلیسیرید های پلاسمای خون را کاهش دهد و کلسترول شریانی در خرگوش ها زمانی که این اختلالات از راه آزمایش فراهم گردید, رسوب کند, پس اظهار شد که, هر چند ژله رویال هیچ گونه تاثیری روی مقادیر چربی در پلاسمای خون در خرگوش های معمولی ندارد ولی می تواند کلسترول خون حیوانات تغذیه شده با جیره غذایی خاص که موجب افزایش مقادیر کلسترول خون آن ها شده را کاهش دهد.

در ضمن دریافتند که ژله رویال به بهبود استخوان در خرگوش ها کمک می کند. بهبود زخم های پوست و اثر ضد التهابی در مورد موش های صحرایی نیز نشان داده شده است.

برای بررسی های اثرات داخلی ژله رویال بر حیوانات زنده یا انسان, معمولا ژله رویال از طریق خوراکی یا تزریق مصرف می شود.

خواص درمانی و موارد استفاده رایج از ژله رویال

ضد ویروس, ضد باکتری, تحریک کننده سیستم دفاعی بدن, تقویت کننده قوای جنسی, درمان سرد مزاجی, درمان نازایی, موثر در افزایش طول عمر, محرک عمومی, تنظیم کننده متابولیسم بدن, تقویت کننده, پیشگیری کننده از پیر شدن بافت های بدن, دافع خستگی های شدید, تسکین یائسگی, ضد کم خونی, تنظیم کننده فشار خون, طراوت بخش, موثر در درمان بیماری های قلبی, درمان مشکلات عصبی, درمان بیماری های عروق, درمان مشکلات لوله گوارش, درمان ورم سرخ رگ ها, درمان پارکینسون, درمان آنفولانزا, درمان تب مالت, درمان سل مزمن, درمان دیابت, درمان عدم فعالیت غدد درون ریز, درمان آسم, کنترل وزن, تقویت استخوان های ضعیف یا شکسته, درمان کمبود رشد, درمان عفونت مثانه, کاهش تورم, درمان مشکلات کبدی, ضد سرطان, درمان انواع آرتریت, تقویت حافظه, درمان سوء تغذیه, برطرف کننده خستگی روحی, التیام خستگی یا ضعف چشم ها, تقویت زخم های داخلی و خارجی, افزايش انرژی, کاهش اضطراب و درمان بیخوابی و افسردگی.

ژله رویال در کرم های صورت و ماسک های پوستی به عنوان ماده محرک و ضدچروک و پیری به کار می رود و توصیه می شود که دو دوره درمانی در سال, یکی در پاییز و دیگری در بهار و هر یک به مدت 20 روز باشد. برای هر دوره یا به صورت خالص در بسته های 10 گرمی و یا مخلوط با عسل در بسته های 125 گرمی مصرف شود. در مورد مخلوط با عسل, بسته به نیاز بدن می توان مقدار ژله رویال آن را تا 9 گرم افزایش داد.

روش های مصرف ژله رویال

ژله رویال را, هم با عسل و هم به صورت خالص می توان مصرف نمود. همچنین می توان به صورت سرم تزریق نمود که در این صورت نتیجه ی بهتری عاید خواهد شد.

ژله رویال را به صورت خالص برای کودکانی که بیش از یک سال سن دارند, روزانه 20 الی 30 میلی گرم و نیم ساعت قبل از صبحانه به صورت زیر زبانی مصرف می کنند. مدت معالجه ۲۰ روز می باشد که پس از یک هفته فاصله, دوباره باید تکرار شود. این مقدار برای افراد مسن روزانه 50 الی 100 میلی گرم می باشد که روزانه دو یا سه وعده و ۳۰ دقیقه قبل از غذا باید مصرف شود.

بنا به عقیده برخی از دانشمدان, مصرف ژله رویال باید با وزن انسان رابطه مستقیم داشته باشد و این رابطه مقدار یک میلی گرم ژله رویال خالص در مقابل یک کیلو گرم وزن بدن در روز می باشد. همچنین بنا بر نظریه ای, چون ممکن است اسید معده در خاصیت اصلی ژله رویال اثر کند, در بعضی از کشورها آن را داخل کپسول های مخصوص قرار می دهند که این کپسول ها در داخل معده حل نمی شود و در نتیجه کپسول مستقیما وارد روده شده و در آنجا هضم شده و مستقیما وارد خون می گردد.

ژله رویال خالص را می توان با عسل مخلوط و بعد مصرف نمود. برای این کار باید ۱۰۰ گرم ژله رویال را با یک کیلو گرم عسل مخلوط کرده و مخلوط را در یخچال نگهداری کرد و در مدت 8 الی 12 روز بایستی آن را مصرف نمود. همچنین ژله رویال را به صورت مخلوط با گرده و یا مخلوط با آب نیز استفاده می کنند. ژله رویال در سایر مکمل های غذایی نیز استفاده می شود.

مهم ترین روش مصرف ژله رویال که امروزه در بیشتر کشورهای خارجی معمول است, تزریق زیر جلدی یا پوستی و یا درون ماهیچه ای ( عضلانی ) آن است و از طریق زیر زبانی هم با مقدار استعمال 6 میلی گرم مورد استفاده زیادی دارد زیرا به سرعت توسط مخاط های زیر زبانی جذب شده و بدون گذاشتن از روده, وارد جریان خون می گردد و امکان جذب سریع عناصر فعال آن را بدون دخالت شیره معده فراهم می کند.

نوزادان زودرس و اطفال که دارای کمبودهای مواد غذایی مختلف هستند باید 8 الی 100 میلی گرم ژله رویال را برای بهبود وضع عمومی, افزایش وزن, بهبود اشتها, بازیابی سلول های قرمز خون و هموگلوبین مصرف نمایند.

بیماران مسن با محدوده سنی 70 الی 75 ساله, انورکسیک, افسرده و دارای فشارخون پایین باید 20 میلی گرم ژله رویال را به روش تزریق یا خوراکی و هر دو روز یک بار برای بهبود مصرف نمایند.

برای التیام زخم ها باید مقدار 5 الی 30 میلی گرم ژله رویال را در 1 لیتر سرم خوراکی مخلوط کرده یا آن را مستقیما در تاول های سوختگی برای بهبود مجدد و رشد پوست تزریق نمود.

{ www.tebyan.net }

پیروز و سلامت باشید

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام مهندس آیا تا بحال برای مبارزه با واروا از گیاه داخل کشور مثل سوسنبر یا آویشن ویا گیاهان داروئی دیگر که خاصیت ضد عفونی کردن دارند کار کرده اید یا خیر ؟

  2. باسلام وخسته نباشید:
    من مقداری عسل از کندوهام برداشتم و آنها رو برید ودر یک ظرف گذاشته ام ولی متاسفانه الان میبینم که داخل مومهای لارو و پروانه موم خوار هست به نظر شما در حال حاضر چه کاری باید انجام دهم لطفا راهنمایی فرمایید

  3. با عرض سلام وخسته نباشید مطالب آموزنده وخوبی بود لطفآ بفر مایید درحال حاضر یک کندو زنبور قیمتش چند؟چطور میشه خرید؟ واینکه ژل رویال خالص از کجا و به چه قیمتی میشه تهیه کرد پیشاپیش از شما تشکر میکنم

    1. سلام. کندوی 10 قاب زنبور با ملکه جوان ایرانی حدودا 250000 تومان هست. بهترین کار این است که از نزدیکترین مزنبورستان موجود در منطقه خود این کندوها را تهیه فرمایید. ژله رویال را میتوانید از یک زنبوردار درخواست کنید تا برایتان جمع کند. در صورتی که مقدار بیشتر از 100 گرم نیاز داشته باشید می توانم برایتان جمع کنم.

  4. با عرض سلام و خسته نباشید.
    می خواستم بدانم برای راه اندازی وشروع کار به چه میزان سرمایه نیاز است( با توجه به این موضوع که برای شروع توسط بسیاری از کارشناسی امر شروع با 2کلنی پیشنهاد شده است)

    1. سلام. 2 کلنی 400000 تومانی + یک دست لباس + اهرم + دودی + دستکش = تقریبا 1000000 تومان = فقط شروع کار چون برای ادامه شما باید شکر تهیه کنید. موم و موم دوزی لازم است. دارو و طبق لازم است و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *